'Jokaisella sekä julkisella että yksityisellä terveydenhuollon toimintayksiköllä on oltava nimetty potilasasiamies. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) määrittelee potilasasiamiehen tehtäviksi
- neuvonnan lain soveltamiseen liittyvissä asioissa
- potilaiden avustamisen muistutuksen ja kantelun laatimisessa
- tiedottamisen potilaan oikeuksista sekä muun toiminnan potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Potilaslain keskeisenä sisältönä ja periaatteena on potilaiden oikeus hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon ja hyvään kohteluun.
Kuten kaikkien ammattiryhmien kohdalla, on koronapandemia aiheuttanut vuodesta 2020 alkaen haasteita ja muutoksia myös potilasasiamiesten työskentelytapoihin ja työn sisältöön.
Etätyöskentelyä on jouduttu lisäämään ja rajaamaan henkilökohtaisia tapaamisia. Erityisesti asiakkaan avustaminen kirjallisissa työtehtävissä vaikeutui. Kaikilla asiakkailla ei ole etäavustamista varten tietoteknisiä välineitä tai taitoja niiden käyttöön.
Potilaiden tapaamisia sairaaloissa ja laitoksissa jouduttiin karsimaan ja organisoimaan toimintaa muilla tavoin. On tilanteita, jolloin henkilökohtainen tapaaminen on ollut välttämätöntä ja näillä käynneillä on luonnollisestikin kiinnitetty erityistä huomiota säädettyihin tapaamisohjeisiin riskien minimoimiseksi.
Potilasasiamiehille tulevat yhteydenotot tilastoidaan asiatapahtumina, jotka sisältävät kaikki samaan asiakokonaisuuteen liittyvät toimenpiteet, esimerkiksi puhelut, tapaamiset, selvittelyt, palaverit ja kirjallisen avustamisen. Asiatapahtumiin käytettävä aika vaihtelee suuresti asian kulloisenkin laajuuden takia.
Vuoden 2021 aikana kirjattuja yhteydenottoja oli yhteensä 1272 (vuonna 2020/1332). Eniten palautetta kohdistui erikoissairaanhoitoon 39 % ja avoterveydenhoitoon 15 %.
Runsaimmin yhteydenottoja tulee potilailta itseltään ja niiden sisältönä on tyytymättömyys hoidon toteuttamiseen (40 %) ja epäilyihin potilasvahingosta (28 %). Hoitoon pääsystä (11 %) on myös yhteydenottoja runsaasti kuten myös potilaan kohteluun (10 %) ja kirjauksiin (10 %) liittyvissä asioissa edellisvuosien tapaan.
Työajasta merkittävin osuus eli yli puolet menee asiakastyöhön asiakkaan tai omaisen kanssa. Asiakastyö viranomaisten ja hoitotahojen kanssa tai kirjallinen avustaminen ovat tärkeä osa työtä ja näiden painopiste vaihtelee. On siis ensiarvoisen tärkeää olla potilaiden ja omaisten tavoitettavissa.
Sosiaaliasiamies- ja potilasasiamiestoiminnan selvitys on luettavissa www.socom.fi/sosiaali-ja-potilasasiamies/.
Kymsoten alueen potilasasiamiehinä toimivat: Pohjois-Kymenlaakso Mirja Piispa mirja.piispa@socom.fi, Kymenlaakson keskussairaala Marjaana Julin marjaana.julin@socom.fi ja Etelä-Kymenlaakso Pirkko Haikara pirkko.haikara@socom.fi 19.4.2022 alkaen(Myös KYMSOTEN sosiaaliasiamies).
|