THL selvittää vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyttä pilottikyselyllä ensimmäistä kertaa valtakunnallisesti vuonna 2022. Kyselyn saavat vastattavakseen kaikki säännöllisen kotihoidon ja pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaat Suomessa.

Kyselyn avulla selvitetään asiakkaiden kokemuksia palvelun laadusta, sekä vastaako palvelu asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.

Kansallinen asiakastyytyväisyyden seuranta sisältyy vanhuspalvelulain uudistukseen. Esityksen mukaan THL toteuttaa vuodesta 2023 alkaen kansallisen kyselyn joka toinen vuosi. Kysely liitetään osaksi THL:n velvoittavien tiedonkeruiden kokonaisuutta. Toimintayksiköille tulee lakiuudistuksen myötä velvoite mahdollistaa asiakkaidensa vastaaminen kyselyyn.

https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kerro-palvelustasi-kansallinen-vanhuspalvelujen-asiakastyytyvaisyyden-seuranta