FAQ Page

Etusivu/FAQ Page
FAQ Page2021-09-09T09:53:57+03:00
Jos asiakastietolakiin ehdotetut muutokset toteutuvat, asiakkaalla olisi kielto-oikeus, kun asiakastietoja luovutetaan rekisterinpitäjien välillä. Olisiko lapsella tai jollakulla lapsen lähihenkilöllä tällöin lapsen puolesta oikeus kieltää lapsen asiakastietojen luovuttaminen ja käsittely rekisterinpitäjien välillä? (Vaasa 17.5.2017)2017-07-05T13:43:57+03:00

Vastaus STM: Kielto-oikeus perustuisi esityksen mukaan asiakastietojen luovuttamiseen. Koska asiakastietoja ei enää luovutettaisi rekisterinpitäjän sisällä, vaan niiden käyttöä rekisterinpitäjän sisällä rajoitettaisiin mm. käyttöoikeuksin, kielto-oikeus kohdistuisi asiakastietojen luovuttamiseen nimenomaan rekisterinpitäjien välillä. Varsinaisesti niihin moninaisiin tilanteisiin asiakastietolaki ei antaisi vastausta, joissa puututaan huoltajan tiedollisiin oikeuksiin lapsensa asiakastiedon luovuttamiseen ja käsittelyyn. Huoltajan oikeudet löytyvät jatkossakin muusta lainsäädännöstä, kuten asiakaslaista (laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000) ja potilaslaista (laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992).

Om förändringarna i Lagen om klientuppgifter genomförs, skulle klienten ha rätta att förbjuda att klientuppgifter överlåts mellan registeransvariga. Skulle ett barn eller någon av barnens anhöriga då ha rätt att för barnets del förbjuda att barnets klientuppgifter överlämnas och behandlas mellan de registeransvariga? (Vasa 17.5.2017)2017-07-05T13:41:20+03:00

Svar STM: Förbudsrätten skulle enligt förslaget basera sig på överlåtandet av klientuppgifterna. Eftersom klientuppgifterna inte längre skulle överlåtas inom den registeransvariga, skulle användningen inom den registeransvariga begränsas att gälla bl.a. åtkomst (användarrättigheter), skulle förbudsrätten uttryckligen gälla klientuppgifternas överlämnande mellan registeransvariga.

För de olika situationer i de fall då man talar om förmyndares informationsmässiga rättigheter till överlämnande och behandling av sitt barns klientuppgifter skulle Lagen om klientuppgifter inte ge svar. Förmyndarens rättigheter finns stadgade också i fortsättningen i andra lagrum som t.ex. i Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000) och i Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992).

Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto 3.0 tarvitaan myös ruotsiksi, jotta käyttöönottoprojekteissa voidaan käyttää yhteisiä käsitteitä myös ruotsinkielellä. Aiotaanko se kääntää? (Vaasa 17.5.2017)2017-07-05T13:38:41+03:00

Vastaus THL: Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto päivittyy edelleen. Tässä vaiheessa sanastoa ei ole tarkoitus kääntää. Osa sanaston termeistä löytyvät jo nyt käännettynä Koodistopalvelusta Sosiaalihuollon luokituksista ja koodistoista.

För att man kan använda enhetliga begreppen vid införandet av Kanta-tjänster inom socialvård, man behöver terminologi också på svenska. Tänkar man att översätta Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto 3.0 på svenska? (Vasa 17.5.2017)2017-07-05T13:36:56+03:00

Svar THL: Terminologin, definitionerna och anmärkningarna översätts under slutet av året 2017. Den del av terminologin på svenska kan man hitta redan nu från Kodtjänstverksamheten för socialvårdens klassificeringar och koder.

Dokumenteringsutbildare inom organisationer, vem har fått utbildning inom kyrkans familjerådgivning? (Vasa 17.5.2017)2017-07-05T13:18:48+03:00

Svar Kansa-koulu: Kyrkans familjrådgivningen har inte varit med utbildningen av dokumenteringsutbildare.

Behövs någon speciell programvara för att delta i utbildningen av dokumenteringsutbildare? (Vasa 17.5.2017)2017-07-05T13:20:50+03:00

Svar Kansa-koulu: Nej, det behövs inte. Vi använder inte någon programvara i utbildningen.

Sosionomit (AMK) rekisteröidään Suosikki-rekisteriin samalla tavalla kuin sosiaalityöntekijät tutkintonsa jälkeen. Ei siis pitäisi tuottaa ongelmia käyttöoikeuksien todentamisessa. Mutta sosiaalityöntekijä voidaan, saavutettuaan määrätyn tason opiskeluissaan, palkata määräaikaiseksi sosiaalityöntekijäksi. Mutta silloin he eivät vielä ole rekisteröitynä Suosikissa, koska rekisteröityminen tapahtuu kun tutkinto on valmistunut. Tarvitaan siis toisenlainen todentaminen, mikä? (Vaasa 17.5.2017)2017-07-05T13:17:44+03:00

Vastaus THL: Muille kuin sosiaalihuollon rekisteröityneille ammattihenkilöille hankitaan Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstökortti järjestelmiin kirjautumista varten.  Käyttöoikeudet asiakastietoon voi työnantaja antaa määriteltyjen työtehtävien mukaisesti. THL:n tuleva määräys käyttöoikeuksien perusteista sosiaalihuollon asiakastietoihin koskee kaikkia työntekijöitä: sosiaalihuollon ammattihenkilöitä, terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja muita henkilöstön jäseniä, jotka työssään käsittelevät asiakastietoja.

Jos opiskelija toimii sijaisena työsuhteessa, hänelle hankitaan henkilöstökortti. Jos opiskelija on opiskelijan roolissa, kortin hankkiminen ei ole välttämätöntä. (Henkilöstökortti kelpaa vain siinä organisaatiossa, johon se on hankittu.)  Kortti hankintaan opiskelijalle vain silloin, jos opiskelijan on päästävä käyttämään myös Kanta-palveluita.  Jos opiskelija käyttää tietojärjestelmää itsenäisesti eikä esim. aina ohjaajan kanssa, niin silloin hänellä on kuitenkin oltava henkilökohtaiset tunnukset järjestelmään lokitietojen seuraamista varten.

Socionomer (YH) registreras i Suosikki på samma sätt som socialarbetare efter examen. Så det borde inte medföra några problem vid verifiering av åtkomsträttigheter. Men socialarbetare kan efter att ha uppnått en viss nivå i sina studier anställas för en viss tid som socialarbetare. Men då är de inte registerade ännu i Suosikki, eftersom registrering sker efter examen. Så annan typ av verifiering behövs. Vilken? (Vasa 17.5.2017)2021-09-09T09:54:15+03:00

Svar THL: För anställda, som inte är registrerade som yrkesutbildade personer inom socialvården, kan man skaffa social-och hälsovårdens personalkort för att logga in i datasystemen. Arbetsgivare ger åtkomsträttigheterna till klientuppgifterna enligt den anställdas arbetsuppgifter.  THL:s kommande föreskrift om grunderna för åtkomsträttigheterna till socialvårdens klientuppgifter gäller alla anställda: yrkesutbildade personer inom social- och hälsovård och andra i personalen, som handhar klientuppgifter i sitt arbete.

För studerande som arbetar som vikarier skaffas också personalkortet. Om studernaden är i sin studerande roll på arbetsplatsen är det inte nödvändigt att skaffa kortet. (Personalkortet är organisationsspecifikt). Man skaffar kortet till studeranden bara om studeranden behöver Kanta-tjänster under sin praktiktid.  Om studeranden använder klientdatasystemen självständigt, t.ex. utan handledarens övervakning, måste studeranden ha personligt användarnamn och lösenord för att logga in för att man kan skall kunna följa logguppgifter.

 

Millä kielellä Kantaan liitettävät asiakirjat on oltava, riippuen asiakkaan äidinkielestä. Onko asiakkaalla oikeus saada esim. lasta koskeva palvelutarpeen arviointi tai asiakassuunnitelma turkin kielellä missä tahansa kunnassa Suomessa…vai riippuuko se yhä kunnasta, mitkä asiakirjat joku esimies arvioi, että on tarpeellista käännättää asiakkaan äidinkielelle? (Järvenpää 5.4.2017)2017-07-05T13:35:11+03:00

Vastaus: STM

Sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen kieli

Sosiaalihuoltolain (1301/2014) 40 §:ssä ja terveydenhuoltolain (1326/2010) 6 §:ssä on säädetty sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen kielestä. Näiden säädösten mukaan yksikielisen kunnan ja sairaanhoitopiirin kuntayhtymän on järjestettävä terveydenhuollon palvelunsa kunnan tai kuntayhtymän kielellä. Kaksikielisen kunnan ja kaksikielisiä tai sekä suomen- että ruotsinkielisiä kuntia käsittävän kuntayhtymän on järjestettävä terveydenhuollon palvelunsa suomen ja ruotsin kielellä siten, että asiakas ja potilas saavat palvelut valitsemallaan kielellä. Sosiaalihuollon osalta on säädetty, että yksikielisissä kunnissa ja kuntayhtymissä järjestetään sosiaalihuolto kunnan tai kuntayhtymän kielellä.

Potilaan ja asiakkaan oikeudesta käyttää suomen tai ruotsin kieltä, tulla kuulluksi ja saada toimituskirjansa suomen tai ruotsin kielellä sekä hänen oikeudestaan tulkkaukseen näitä kieliä viranomaisissa käytettäessä säädetään kielilain (423/2003) 10, 18 ja 20 §:ssä.

Kielilain 10 §:ssä on säädetty yksityishenkilön kielellisistä oikeudesta viranomaisissa. Pykälän 2 momentin mukaan yksikielisessä kunnallisessa viranomaisessa käytetään kunnan kieltä, jollei viranomainen pyynnöstä toisin päätä tai jollei muualla laissa toisin säädetä. Jokaisella on kuitenkin oikeus käyttää omaa kieltään ja tulla kuulluksi omalla kielellään viranomaisen aloitteesta vireille tulevassa asiassa, joka välittömästi kohdistuu hänen tai hänen huollettavansa perusoikeuksiin tai joka koskee viranomaisen hänelle asettamaa velvoitetta.

Hallituksen esityksen (HE 92/2002) perusteluissa 10.2 §:n osalta on todettu muun muassa seuraavaa. Erityislainsäädäntöön, esimerkiksi terveydenhuolto- ja sosiaalilainsäädäntöön, sisältyy säännöksiä oikeudesta omaan kieleen myös yksikielisen kunnan viranomaisessa, jonka kieli on toinen kuin asianosaisen. Jokaisen oikeus käyttää omaa kieltään ja tulla kuulluksi omalla kielellä turvataan yksikielisissä kunnallisissa viranomaisissa silloin, kun yksityishenkilöä koskeva asia tulee vireille viranomaisen aloitteesta ja asia välittömästi koskee yksityishenkilön tai hänen huollettavansa perusoikeuksia tai jos viranomainen asettaa hänelle velvoitteen.

Perusoikeuksilla tarkoitetaan niin sanottujen negatiivisten perusoikeuksien (perusoikeuksien suojan) lisäksi myös niin sanottuja positiivisia perusoikeuksia (oikeutta suoritteisiin, esimerkiksi toimeentulotukeen) silloin, kun näitä koskevat asiat tulevat vireille viranomaisen aloitteesta. Esimerkiksi jokaisen oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon (perustuslain 19 §) on turvattava myös silloin, kun asianomainen ei itse sairauden, syrjäytyneisyyden tai muun syyn takia pysty panemaan asiaansa vireille. Asianomaisella on tällöin viranomaisen vireille panemassa, positiivisia perusoikeuksia koskevassa asiassaan myös yksikielisessä kunnallisessa viranomaisessa oikeus käyttää omaa kieltään.

Ilmaisulla ”välittömästi” pyritään selventämään, että perusoikeuksia kaventava viranomaisaloitteinen toimenpide kohdistuu tiettyyn yksilöityyn henkilöön, esimerkiksi huostaan tai hoitoon otettavaan henkilöön ja hänen henkilökohtaiseen vapauteensa (perustuslain 7 §). Säännös ulottuu myös yksityishenkilön huollettavaan, esimerkiksi hänen lapseensa. Henkilökohtaista vapautta ja koskemattomuutta rajoittava huostaanotto kohdistuu pääasiassa huollettaviin henkilöihin ja heidän perustuslain 7 §:ssä tarkoitettuun henkilökohtaiseen vapauteensa ja koskemattomuuteensa. Huoltajalle olisi tällöin turvattava mahdollisuus toimia huollettavansa puolesta samoin ehdoin kuin jos huollettava itse käyttäisi puhevaltaa asiassaan. Varsinkin lasten huostaanotossa perusoikeuksien kaventaminen kohdistuu myös välittömästi huoltajaan, sillä hänen lapsensa huostaanotto voi loukata myös hänen yksityiselämänsä suojaa (perustuslain 10 §). Säännös soveltuisi myös sellaisiin henkilökohtaista vapautta ja koskemattomuutta rajoittaviin huostaanottoihin, esimerkiksi päihdehuoltoonottoihin, joita asianosaisen huoltaja ei toimenpiteenä vastusta.

Yksityishenkilöllä on siten myös yksikielisessä kunnallisessa viranomaisessa momentissa tarkoitetuissa tapauksissa oikeus käyttää omaa kieltään ja tulla kuulluksi omalla kielellään. Ehdotuksen mukaiset kielelliset oikeudet eivät riipu siitä, osaako yksityishenkilö viranomaisen kieltä. Säännös muodostaa poikkeuksen 2 momentin ensimmäisen virkkeen pääsäännöstä, jonka mukaan yksikielisessä kunnallisessa viranomaisessa pääsääntöisesti käytetään kunnan kieltä. Yksikielisessä kunnallisessa viranomaisessa 2 momentin toisen virkkeen mukaan turvattavat oikeudet voitaisiin kuitenkin toteuttaa tulkin välityksellä. Jos päätös asiassa annettaisiin suullisena, se voitaisiin tulkata asianosaiselle 18 §:n mukaan. Oikeus saada päätös omalla kielellään toteutuisi näin ollen yleensä vasta asianosaisen pyynnöstä. Tulkin käytöstä johtuvat kustannukset maksettaisiin valtion varoista.

Potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan kielelliset oikeudet

Potilaan ja sosiaalihuollon asiakkaan kielellisistä oikeuksista säädetään terveydenhuolto- ja sosiaalilainsäädännössä.

Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992, potilaslaki) 3 §:n mukaan jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus ilman syrjintää hänen terveydentilansa edellyttämään terveyden- ja sairaanhoitoon niiden voimavarojen rajoissa, jotka kulloinkin ovat terveydenhuollon käytettävissä. Potilaalla on oikeus laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon. Hänen hoitonsa on järjestettävä ja häntä on kohdeltava siten, ettei hänen ihmisarvoaan loukata sekä että hänen vakaumustaan ja hänen yksityisyyttään kunnioitetaan.

Potilaan äidinkieli, hänen yksilölliset tarpeensa ja kulttuurinsa on mahdollisuuksien mukaan otettava hänen hoidossaan ja kohtelussaan huomioon. Potilaan tiedonsaantioikeudesta säädetään lain 5 §:ssä. Pykälän 2 momentin mukaan terveydenhuollon ammattihenkilön on annettava selvitys potilaan terveydentilasta siten, että potilas riittävästi ymmärtää se sisällön. Jos terveydenhuollon ammattihenkilö ei osaa potilaan käyttämää kieltä taikka potilas ei aisti- tai puhevian vuoksi voi tulla ymmärretyksi, on mahdollisuuksien mukaan huolehdittava tulkitsemisesta.

Sosiaalihuoltolain (1301/2014) 30 §:n mukaan asiakkaalla on oikeus saada sosiaalihuollon toteuttajalta laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava siten, että hänen vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioitetaan eikä hänen ihmisarvoaan loukata.

Asiakaslain (812/2000, laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista) 4.2 §:n mukaan sosiaalihuoltoa toteutettaessa on otettava huomioon asiakkaan toivomukset, mielipide, etu ja yksilölliset tarpeet sekä hänen äidinkielensä ja kulttuuritaustansa.

Asianosaisen oikeus tiedonsaantiin

 Asianosaisen oikeudesta tiedonsaantiin on säädetty julkisuuslain (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta, 621/1999) 11 §:ssä. Pykälän mukaan pääsääntö on, että hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen), on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Pykälän toisessa momentissa on lueteltu ne tilanteet (8 kohtaa), joissa tällaista oikeutta ei ole. Pykälän 2 momentin 1 kohdan mukaan asianosaisella ei ole oikeutta asiakirjaan, josta tiedon antaminen olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua taikka lapsen etua tai muuta erittäin tärkeää yksityistä etua.

Julkisuuslain 12 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto hänestä itsestään viranomaisen asiakirjaan sisältyvistä tiedoista 11 §:n 2 ja 3 momentissa säädetyin rajoituksin, jollei laissa toisin säädetä.

Asiakkaan ja potilaan oikeudesta tarkastaa häntä itseään koskevat asiakirjoissa olevat tiedot on voimassa, mitä henkilötietolain (523/1999) 26 – 28 §:ssä säädetään.

Onko kehittämistyön tuloksena tulossa ohjelmistot, joista saadaan sähköisesti allekirjoitetut isyyden selvittämiseen ja vanhempien väliseen, lasta koskeviin sopimuksiin liittyvät asiakirjat suoraan siirrettyä Kansa-palveluun? (Oulu 4.5.2017)2017-05-22T08:50:05+03:00

Vastaus THL: Kansallisia ohjelmistoja ei ainakaan olla tekemässä THL/Kela puolella. Kanta-palveluihin tallennettavien asiakirjojen allekirjoitusvaatimukset tarkentuvat myöhemmin.

Asiakasohjauksen koordinoinnin näkökulmasta mietityttää kahteen edelliseen kysymyksiin liittyen, yhteydenottojen ja ilmoitusten kirjaaminen. Ottaako sote-keskukset samalla tavalla sosiaaliohjauksen palvelussa vastaan sosiaalihuollon yhteydenottoja ja ilmoituksia, vai meneekö ilmoitukset koordinoidusti maakunnan liikelaitokseen. (Lappeenranta 10.5.2017)2017-05-19T15:36:35+03:00

Vastaus STM: Kyllä, sote-keskukset voivat ottaa vastaan sosiaalihuollon yhteydenottoja ja ilmoituksia.

Kuuluuko suoran valinnan sote-keskukset samaan rekisteriin kun maakunta (järjestämisvastuun piirissä oleva rekisteri) (ks. hallituksen esitys eduskunnalle valinnanvapauslaista 9.5.2017) (Lappeenranta 10.5.2017)2017-05-19T15:35:12+03:00

Vastaus STM: Sote-keskuksessa syntyvien asiakasasiakirjojen osalta asiakastietolakiesityksen mukaan sosiaalihuollon asiakasasiakirjat, terveydenhuollon potilasasiakirjat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisten palvelujen suunnittelun tai antamisen yhteydessä laaditut asiakasasiakirjat muodostavat asiakastietolakiehdotuksen mukaan yhden asiakasrekisterin. Maakunta olisi puolestaan esitettävän järjestämislain mukaan rekisterinpitäjä sen järjestämisvastuulle kuuluvassa toiminnassa syntyneille sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasasiakirjoille (asiakas- ja potilasasiakirjoille). Sote-keskuksissa syntyvien asiakasasiakirjojen osalta noudatetaan asiakastietolain säännöksiä.

Muutetaanko sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain pykäliä eli säilyykö kyseisessä laissa määräys ilmoitus- ja asiakasrekisteristä vai tuleeko tiedot lopulta samaan rekisteriin? (Lappeenranta 10.5.2017)2017-05-19T15:33:47+03:00

Vastaus STM: Muutetaan, asiakasasiakirjalaista tullaan viittaamaan tulevaan asiakastietolakiin, jossa on säädetty yhdestä asiakasrekisteristä.

Millä aikataululla THL antaa lopullisen määräyksen käyttöoikeuksista? (Lappeenranta 10.5.2017)2017-05-19T15:33:03+03:00

Vastaus THL: Määräykseen käyttöoikeuksien perusteista vaikuttaa asiakastietolaki. THL odottaa lakiesityksen tuloa.  Toiveenamme on saada määräys ulos kesäkuussa.

Suositellaanko kuntia ja 2019 aloittavia maakuntia yhdistämään nykyisiä erillisiä sosiaalihuollon asiakastiedon rekistereitä ennen uuden asiakastietolain voimaan astumista? (Lappeenranta 10.5.2017)2017-05-19T15:32:10+03:00

Vastaus STM: Suositellaan, että sosiaalihuollon rekistereitä yhdisteltäisiin ennen asiakastietolain voimaan astumista. Asiakasasiakirjalaissa on säädetty, että viimeistään silloin pitää noudattaa asiakasasiakirjalain (L sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista 254/2015) mukaista tietojen tallettamista sosiaalihuollon henkilörekistereihin (asiakasasiakirjalaki 22 §), kun organisaatio liittyy valtakunnalliseen kanta-arkistoon.

Olemme terveyspalvelujen (fysioterapia) tuottaja, mutta tuotamme myös omaishoidon tukea. Miten toimimme, kirjaammeko/tallennammeko terveyspalvelujen puolelle vai sosiaalipalveluihin? (Lappeenranta 10.5.2017)2017-05-19T15:30:46+03:00

Vastaus THL: Terveydenhuollon potilasrekisteriin ei tallenneta sosiaalihuollon rekisteriin kuuluvia asiakas-/potilastietoja. Terveydenhuollossa kirjattavat sosiaalihuollon asiakastiedot on erotettava tietojärjestelmän sisällä.

Ohje sosiaalihuollon toimintayksiköille

Ketkä liittyvät Kanta-palveluihin

Onko Kansa-koulu kehittämistyön tuloksena odotettavissa lainsäädännöllinen ja tekninen mahdollisuus vanhempien ja viranomaisen sähköiseen allekirjoitukseen? (Oulu 4.5.2017)2017-05-19T15:17:59+03:00

Vastaus THL: Kansa-koulu ei tähän pureudu. Kansa-hankkeessa allekirjoitusasiat ovat juuri määrittelyssä ja asiakirjojen allekirjoitusvaatimuksia tarkennetaan asiakastiedon arkiston II-vaiheessa. Se määritellään myös, millä välineillä ja keinoilla allekirjoituksia voi tai pitää jatkossa tehdä asiakirjoihin. Tämä kuitenkin siis vastamäärittelypöydällä.

Asiakirjahallinto ja tiedonhallinta kiinnostaa. Ottaako sote-toimija haltuunsa kuntien sosiaali- ja terveyshuoltoon liittyvät kaikki asiakirjat? Tietosuojakysymykset ja käyttövaltuudet näihin liittyen. (Jyväskylä 27.4.2017)2017-05-19T15:16:09+03:00

Vastaus THL: ”Kyllä”, jos/kun kysyjä ”sote-toimijan” tulkitsee ”maakunnaksi”.

Järjestämislakiluonnoksessa ehdotetaan, että maakunta on asiakas- ja potilastietojen rekisterinpitäjä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajan on järjestämislain mukaisessa palvelujen tuottamisessa tallennettava asiakas- ja potilastiedot maakunnan asiakas- ja potilasrekisteriin.

Kts. alueuudistus.fi : http://alueuudistus.fi/lakiesitys-3-2017

58§ Asiakas- ja potilastietojen rekisterinpito

Hankkeen pilotointien havaintojen ja käytänteiden esityksessä nousi usein esille effica ja pegasos. Jos yksityinen palveluntuottaja käyttää muuta tietojärjestelmää (esim. Hilkka), niin voiko yksityinen palveluntuottaja tulevaisuudessa jatkaa nykyisen käyttöä vai tuleeko järjestelmä tulevaisuudessa muuttaa (Jyväskylä 27.4.2017)2017-05-19T15:09:35+03:00

Vastaus STM: Yksityinen palveluntuottaja voi käyttää jatkossakin omaa tietojärjestelmäänsä. Jos haluaa olla valinnanvapauden mukaisena palveluntuottajana, on sen edellytys liittyminen Kanta-palveluihin. Asiakas- ja potilastietojen talletus maakunnan rekisteriin hoidetaan Kanta-palveluiden avulla. Kun liitytään Kantaan valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin, on noudatettava myös asiakastietolaissa (L sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä 159/2007) olevia mm. auditointiin ja sertifiointiin liittyviä vaatimuksia.

On hyvä huomata, että järjestämislain mukainen rekisterinpitäjä on maakunta eikä esimerkiksi maakunnan liikelaitos tai muu yhtiöitetty palveluntuottaja.

Laki toimeentulotuesta velvoittaa tekemään suunnitelman asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi perusosan alennuksen yhteydessä. Onko tähän tulossa oma rakenteellinen asiakirja? Tällä hetkellä aloitamme työikäisen palvelutarpeen arvion. Onko tämä oikea tapa toimia?1.Laki toimeentulotuesta velvoittaa tekemään suunnitelman asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi perusosan alennuksen yhteydessä. Onko tähän tulossa oma rakenteellinen asiakirja? Tällä hetkellä aloitamme työikäisen palvelutarpeen arvion. Onko tämä oikea tapa toimia? (Kuopio 26.4.2017)2017-05-19T15:08:17+03:00

Vastaus THL: Omaa suunnitelmarakennetta toimeentulotuen perusosan alentamistilanteisiin ei ole ollut aikomusta mallintaa. Ajatus on ollut, että toimeentulotukeen liittyvän suunnitelman pohjana käytetään työikäisten palvelujen asiakassuunnitelmaa, jos tuen saaja on työikäinen.  

Olisiko olemassa vielä jotakin materiaalia, johon olisi hyvä perehtyä ennen tekemäämme muutosta? (Helsinki 20.4.2017)2021-09-09T09:54:15+03:00

VASTAUS THL: Jos asiakirjarakenteiden tulkintaa varten tarvitsee apua, niin lukuohje löytyy täältä: https://www.thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tietojarjestelmapalvelut/sosiaalihuollon-tiedonhallinta/asiakastietojen-maarittelyt/asiakirjarakenteet.

Tietokomponenttitaulukko löytyy täältä: https://www.thl.fi/fi/web/tiedonhallinta-sosiaali-ja-terveysalalla/tietojarjestelmapalvelut/sosiaalihuollon-tiedonhallinta/asiakastietojen-maarittelyt/tietokomponentit. Sieltä löytyy asiakirjoissa käytettävien tietokomponenttien kenttien esitysmuodot, jotka eivät varsinaisessa asiakirjarakenteessa näy.

Onko tarkoitus, että yksityiset palveluntuottajat käyttävät laadittua toteuttamissuunnitelmaa? Tämä kiinnostaa meitä erityisesti nyt, kun olemme tekemässä isoa muutosta. (Helsinki 20.4.2017)2017-05-19T14:37:05+03:00

VASTAUS THL: Toteuttamissuunnitelma on tarkoitettu sosiaalipalvelukohtaiseksi suunnitelmaksi, joka tarkentaa yleisempää palvelusuunnitelmaa. Siinä suunnitellaan palvelun toteuttaminen tarkemmalla tasolla ja sen rakenne on sen verran yleinen, että se on ajateltu sopivan kaikkien eri sosiaalipalvelujen ja niiden tarjoajien käyttöön. Ei siis ole tehty rajauksia millaiset palveluntuottajat sitä käyttävät.

Miten toimintakyvyn muutokset näkyvät toteuttamissuunnitelmassa? Asiakkaan maksuluokat määräytyvät toimintakyvyn muukaan. (Helsinki 20.4.2017)2017-05-19T14:37:33+03:00

VASTAUS THL: Toimintakyvyn kuvaukseen tarkoitetut kentät löytyvät palvelusuunnitelmasta.

Perehdyimme vammaispalveluiden lomakkeistoon ja erityisesti toteuttamissuunnitelmaan. Meille heräsi tämän lomakkeen sisällöstä muutama kysymys: Onko toteuttamissuunnitelma riittävä fyysisesti liikuntavammaisten palveluasumiseen? Lomakkeessa viitataan paljon kehitysvammaisiin. (Helsinki 20.4.2017)2017-05-19T14:38:14+03:00

VASTAUS THL: Toteuttamissuunnitelmassa viitataan kehitysvammaisten erityishuollossa olevaan henkilöön vain niissä kohtaa, joissa se on tarkoituksenmukaista, eli sellaisissa kentissä, jotka on lisätty suunnitelmaan kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain perusteella. Huomautus ”kenttää käytetään silloin, jos kyseessä on kehitysvammaisten erityishuollossa oleva henkilö” on lisätty näihin kenttiin siksi, että asiakirjan laatijoille käy selväksi, että muiden asiakkaiden kohdalla ei kenttiä tarvita. Muuten toteuttamissuunnitelma noudattaa samaa rakennetta kuin missä tahansa muussa palvelutehtävässä/palvelussa.

Onko tietoa, mitkä asiakirjat tulevat Kantaan, koskien lastensuojelulain mukaisia asiakkuuksia ja sosiaalihuoltolain mukaisia asiakkuuksia lapsilla ja nuorilla. Esim. tuleeko Kantaan päivittäisluonteiset asiakaskertomukset. (Järvenpää 5.4.2017)2017-05-19T14:38:59+03:00

VASTAUS THL: Kanta-palveluihin tullaan tallentamaan kaikki asiakasta koskeva tieto, myös asiakaskertomukset.

Voidaanko asiakirjarakenteet ottaa käyttöön kunnissa jo määräystä aiemmin? Onko tämä tarkoituksenakin? (Järvenpää 5.4.2017)2017-05-19T14:39:25+03:00

VASTAUS THL: Kyllä voidaan ja kyllä olisi tavoite. Vaikka asiakirjarakenteet ovat statuksella LUONNOS, on niiden sisällöt jo katselmoitu ja tarkennustarpeita tulee lähinnä lainsäädännön myötä, tai jos kentältä saatu palaute niin edellyttää.

Milloin THL antaa määräyksen määrämuotoisessa kirjaamisessa käytettävistä asiakirjarakenteista? (Järvenpää 5.4.2017)2017-05-19T14:39:50+03:00

VASTAUS THL: Määräystä ei anneta vuonna 2017. Määräyksen valmistelu aloitetaan sitten kun asiakastietolaista tiedetään, milloin liittymisvelvoite sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon tulee. Parhaillaan selvitellään erilaisia vaihtoehtoja, miten rakenteet voitaisiin ottaa käyttöön vaiheittain.

Terveydenhuollon sosiaalityöntekijät kirjaavat potilaskertomukseen ja noudattavat potilasasiakirjalakia. Missä määrin sosiaalihuollon asiakaskirjalaki koskee heitä? (Turku 23.3.2016)2017-05-19T14:40:28+03:00

VASTAUS Kansa-koulu: Jos sosiaalityöntekijät kirjaavat potilaskertomukseen ja noudattavat potilasasiakirjalakia, niin sosiaalihuollon asiakasasiakirjalaki ei kosketa heitä. On kuitenkin syytä huomioida sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen kirjaaminen sosiaalihuollon toimintayksikön sisäisessä yhteistyössä (Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain 7 §).

Kuka voi toimia arkistonhoitajana? Voiko toimistotyöntekijä toimia arkistonhoitajana? (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:41:01+03:00

VASTAUS THL: Arkistonhoitajan käyttöliittymää käyttää henkilö, jolle organisaatio on määritellyt kyseisen tehtävänkuvan Arkistolaki 9 §: Arkistotoimen järjestäminen kunnassa kuuluu kunnanhallitukselle. Kunnanhallituksen on määrättävä se viranhaltija tai toimihenkilö, joka johtaa kunnan arkistotointa ja arkistonmuodostusta sekä huolehtii kunnan pysyvästi säilytettävistä asiakirjoista. Mitä 1 momentissa säädetään kunnasta, koskee myös kuntayhtymää tai muuta vastaavaa yhteistyömuotoa.

VASTAUS Kansa-koulu: Lisätietoja Arkistolaitos: Asiakirjahallinnon ja arkistotoimen organisointi

Vammaispalveluihin saapuneiden yhteydenottojen ja palvelutarpeen kartoituspyyntöjen kirjaus ja käsittely -yhteydenotto-lomake / asiakaskertomus / hakemus (Seinäjoki 7.4.2016)2017-05-19T14:41:35+03:00

VASTAUS Kansa-koulu-hanke: Asiakasasiakirjalain 4 §:n mukaan kirjaamisvelvoite alkaa palvelunantajan saadessa tiedon henkilön palveluntarpeesta. Lähtökohtaisesti tiedot kirjataan oikeaan asiakasasiakirjaan, hakemukset hakemuksiksi ja muut yhteydenotot muihin asiakasasiakirjoihin. Vammaispalveluihin mallinnetut asiakasasiakirjarakenteet löytyvät THL:n sosiaalihuollon tiedonhallinnan sivuilta ja niiden joukossa on mm. vammaispalveluhakemus, ilmoitus vammaispalvelujen tarpeesta, vammaispalvelujen tarpeen ensiarvio ja vammaispalvelujen asiakaskertomus.

Onko asiakasasiakirjalain 10 ja 11 § tällä hetkellä voimassa velvoittavana? Eli mietin asiakkaan suostumuksen kirjaamista; voidaanko työntekijä tällä hetkellä velvoittaa kirjaamaan asiakkaan suostumus esim. moniammatilliseen yhteistyöhön eikä vain ottamaan suostumusta esim. suullisesti asiakkaalta? (Seinäjoki 7.4.2016)2017-05-19T14:42:16+03:00

VASTAUS STM: Suostumuksen perusteista säädetään henkilötietolaissa. Henkilötietolaissa ei nimenomaisesti säädetä siitä, tuleeko suostumuksen olla kirjallinen vai ei. Henkilötietolakia koskevan hallituksen esityksen (HE 96/1998) perustelujen mukaan suostumuksen pyytäjän tulee näyttää toteen suostumuksen olemassaolo. Käytännössä tämä yleensä merkitsee, että suostumus on aina hyvä pyytää kirjallisena, jos voidaan olettaa, että suostumus on tarpeen näyttää myöhemmin toteen. Asiakkaalle on kuitenkin aina annettava suostumuksen antamisen kannalta olennainen informaatio.

Asiakassuhteen päättyessä tietojen säilytys? Asiakashistoriasta voi olla hyötyä asiakkaan tullessa jonkin ajan kuluttua toiseen tuottajan palveluun? (Lappeenranta 31.3.2016)2017-05-19T14:44:08+03:00

VASTAUS STM: Voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti asiakasasiakirjojen säilytys kuluu kyseisen palvelun rekisterinpitäjälle. Jos asiakasasiakirjoja pyydetään toisesta rekisteristä ja toiselta rekisterinpitäjältä, täytyy tietojen luovutukseen olla lain peruste tai asiakkaan suostumus. Kun asiakastietoja siirtyy rekisteristä toiseen, puhutaan siis asiakasta koskevien tietojen luovutuksesta.

Terveydenhuollon sosiaalityöntekijät kirjaavat potilaskertomukseen ja noudattavat potilasasiakirjalakia. Missä määrin sosiaalihuollon asiakaskirjalaki koskee heitä? (Turku 23.3.2016)2017-05-19T14:44:44+03:00

VASTAUS Kansa-koulu: Jos sosiaalityöntekijät kirjaavat potilaskertomukseen ja noudattavat potilasasiakirjalakia, niin sosiaalihuollon asiakasasiakirjalaki ei kosketa heitä. On kuitenkin syytä huomioida sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen kirjaaminen sosiaalihuollon toimintayksikön sisäisessä yhteistyössä (Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain 7 §).

Onko tarkoitus, että tämän tyyppinen kokonaisuus, kuin esim. omaishoidon tuki hajotetaan niin moneen eri palvelutehtävään: lapsiperheiden-, vammaispalvelujen-, iäkkäiden- ja päihdehuollon palvelutehtäviin? Miten käytännössä toimitaan, kun toiminta kuuluu moneen palvelutehtävään? (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:45:24+03:00

VASTAUS THL: Omaishoidon tuki on integroitu osaksi hoitoa ja huolenpitoa tarvitsevan henkilön saamien sosiaalipalvelujen kokonaisuutta. Tarkoituksena on, että kun samaan palvelutehtävään sisältyy mahdollisimman paljon asiakkaalle annettavia peruspalveluja, niiden kokonaisuutta voi asiakkaan näkökulmasta koordinoida tehokkaammin ja omaishoidon tukea käsiteltäessä tarvittava asiakasta koskeva tieto on aiempaa helpommin saatavissa. Jos yksi työntekijä huolehtii omaishoidon tuesta useissa eri palvelutehtävissä, hän voi hakea ja käsitellä eri palvelutehtäviin kuuluvia omaishoidon tuen asiakirjoja, jolloin niistä muodostuu kyseisen palvelun näkökulmasta ehyt kokonaisuus.

Miten as.asiakirjalakia ja potilaslain kirjauksia toteutetaan niissä sos.huollon palveluyksiköissä, joissa tehdään myös hoitotyötä, esim. tehostettu palveluasuminen (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:47:46+03:00

VASTAUS Kansa-koulu: Sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla tapahtuvassa työssä kirjaamisessa sovellettavat säädökset määrittyvät rekisterin mukaan. Mikäli kirjataan sosiaalihuollon rekisteriin, tulee kirjaukset tehdä määrämuotoisesti soveltaen asiakasasiakirjalakia. Mikäli työntekijät kirjaavat sekä sosiaali- että terveydenhuollon rekisteriin, tulee heidän hallita sekä terveydenhuollon rakenteinen kirjaaminen että sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen. Tämä tulee huomioida henkilöstön kouluttamisessa. Kansa-koulu-hankkeen kirjaamisvalmentajien valmennuksen toisessa vaiheessa painotetaan erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla tapahtuvaan kirjaamiseen liittyviä kysymyksiä.

VASTAUS STM: Kun sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyössä laaditaan yhteisestä asiakkaasta yhteisiä asiakirjoja, talletetaan nämä yhteiset asiakirjat sosiaalihuollon asiakasrekisteriin. Yhteistyöhön osallistuvalla henkilöllä on oltava pääsy tehtävissään tarvitsemiinsa yhteisiin asiakirjoihin. Yhteisestä suunnitelmasta voidaan tallettaa kopio potilasrekisteriin. Potilastiedot talletetaan potilasrekisteriin siten kuin erikseen säädetään.

Kuraattorin kirjaamisalusta ja sähköinen näkyvyys muiden sos- ja terveyspalveluiden kanssa. (Lappeenranta 31.3.2016)2017-05-19T14:48:20+03:00

VASTAUS THL (18.3.2016 Kuopio): Opiskeluhuollon kuraattorityöhön on määritelty asiakirjarakenteet mutta niiden käsittelystä ja tallentamisesta (mihin rekisteriin) on käyty tiivistä keskustelua STM:n, THL:N, OKM:n ja tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa ja lopullista linjausta asiasta ei ole. Lainsäädännössä on tunnistettu tiettyä ristiriitaisuutta, jota nyt selvitetään.

THL on antanut määräyksen sosiaalihuollon palvelutehtävistä, joka on asiakasasiakirjalaissa keskeinen käsite. Miten palvelutehtävä –käsite rinnastuu terveydenhuollon puolella erittäin hankalaksi osoittautuneeseen palvelutapahtuma -käsitteeseen? Ovatko nämä analogisia asioita asiakirjojen käsittelyn näkökulmasta? (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:48:55+03:00

VASTAUS THL: Palvelutehtävä ja palvelutapahtuma eivät liity tai rinnastu mitenkään toisiinsa. Nämä eivät ole lainkaan analogisia toisiinsa nähden asiakirjojen käsittelyssä. Sosiaalihuollossa palvelutapahtumaa hieman sivuava käsite on ”Asia”. Asia-asiakirjan määrittelyt ja käsittely on kuvattu I-vaiheen määrittelyissä.

Edellä olevan kysymyksen viimeiseen kohtaan liittyen, miten on varmistettavissa se, että järjestelmätoimittajat tekevät järjestelmiinsä sellaiset toteutukset, joilla tuo pdf-arkistointi pystytään toteuttamaan. Ko. vaihe käsittääkseni on organisaatioille vapaaehtoinen. Onko järjestelmätoimittajilla tämän toteuttamiseksi käytettävissään tarvittavat tekniset määrittelyt. Toimittajien osalta tässä on vielä se kysymys, että löytyykö tarvittavien muutosten toteuttamiseen halukkuutta ja maksajia. Käytännössä aikaisempien kokemusten perusteella voi sanoa, että mikäli järjestelmätoimittajilla ei tässä vaiheessa ole käytettävissään tarkkoja määrittelyjä toteutukselle ja myös omia teknisiä määrittelyjä järjestelmiinsä, helmikuun 2018 suhteen olemme jo nyt myöhässä. (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:49:28+03:00

VASTAUS THL 1: I-vaiheen määrittelyt olivat juuri kommenteilla ja tavoitteena on saada julkaistua määrittelyt huhtikuussa. Määrittelyt sisältävät myös tekniset määrittelyt, eli ne on jo olemassa (vaikka pieniä tarkennuksia tehdäänkin vielä kuukauden ajan). I-vaihe mahdollistaa myös XHTML-muotoisen arkistoinnin, joka on useimmiten helpommin toteutettavissa kuin pdf-muoto. THL:lle tulleiden yhteydenottojen perusteella voidaan sanoa että useimmat sosiaalihuollon järjestelmätoimittajat ovat halukkaita liittymään jo I-vaiheessa mutta toki he tarvitsevat liittyvän organisaation ja työtilauksen. Organisaatiot voivat hakea 27.4. mennessä valtionapua I-vaiheen liittymiseen.

VASTAUS THL 2: Kansa-hankkeen valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut on vaiheistettu I-IV vaiheisiin. I-vaiheessa liittyminen on organisaatioille vapaaehtoista.  I-vaiheen toiminnallisuudet toteutetaan siis ensimmäisenä siten, että valtakunnallisen asiakastiedon arkiston tuotantokäyttö aloitetaan vuoden 2018 alussa. Sitä edeltää I-vaiheen pilotointi, joka alkaa vuonna 2016 ja jossa pilotoidaan helmi-maaliskuussa 2016 lausuntokierroksella olleita ja huhtikuussa 2016 julkaistavia I-vaiheen määrittelyjä. Näitä määrittelyjä tarkennetaan vielä maaliskuun aikana ja tosiaan tarkoituksena saada ne julkaistua huhtikuun aikana THL:n sivuilla ja siten ne ovat tietojärjestelmätoimittajilla käytettävissä toteutustyöhön jo hyvissä ajoin. Määrittelyt ovat Sosiaalihuollon ratkaisuarkkitehtuuri ja sen 9 liitettä, jotka sisältävät tekniset määrittelyt.

Hallituksen linjauksissa on kirjattu (9.11.2015 tiedotustilaisuus), että vastuu sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä siirtyy itsehallintoalueille (maakunnille) 1.1.2019. Mikäli tämä aikataulu toteutuu, onko lainkaan järkevää sellainen aikataulusuunnittelu, jota OPER on esittänyt sosiaalihuollon osalta eli ensimmäisen vaiheen arkiston käyttöönotto asiakirjojen pdf-tallennuksella rekisterinpitäjän omaan käyttöön. Sote-toimijoilla on tuon aikataulun mukaisesti runsaasti muita tehtäviä tuohon aikaan, joten olisiko järkevämpää laatia suunnitelma sen pohjalta, että sosiaalihuollon tietojen Kanta-arkistointi aloitetaan vasta siinä vaiheessa kun meillä on uudet organisaatiot toiminnassa, uudet rekisterinpitäjät ja mahdollisesti osalla toimijoita jo joitakin yhteisiä järjestelmiä. Tällä vältettäisiin se, että heti käyttöönottojen jälkeen organisaatioiden täytyy tältäkin osin aloittaa muutosten suunnittelu. Tämä tietysti sillä varauksella, että hallituksen linjauksissa mainittu aikataulu toteutuu ja toisaalta myös se, että organisaatioiden käyttämillä järjestelmätoimittajilla olisi 2018 toteutukset valmiina tuolle pdf-arkistoinnille. (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:50:05+03:00

VASTAUS THL: I-vaihe on vapaaehtoinen, ja liittyminen voi tapahtua myös myöhemmin kuin vuonna 2018. I-vaiheen avulla organisaatiot voivat arkistoida asiakirjansa vanhasta organisaatiosta (ja järjestelmästä) uuden rekisterinpitäjän /organisaation käyttöön ”etukäteen”, jolloin uusi organisaatio voi halutessaan aloittaa ”puhtaalta pöydältä” esim. uudella tietojärjestelmällä. Tämä tuki halutaan mahdollistaa mutta ei pakottaa tällaiseen toiminnallisuuteen, jos sitä ei haluta.

Muuttuuko tietojen siirtyminen terveyden- ja sosiaalihuollon asiakastietojen välillä? Pitääkö jatkossakin pyytää asiakkaan suostumus terveystietojen katseluun? (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:50:41+03:00

VASTAUS THL: Asiakastietolaissa tullaan säätämään asiakas- ja potilastietojen käytöstä (yhdessä vai erikseen, ja suostumuksella vai ilman). Asia on siis keskeneräinen toistaiseksi.

Lain soveltaminen opiskeluhuollon kuraattorityössä, onko siinä jotain erityistä huomioitavaa? (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:51:16+03:00

VASTAUS THL: Opiskeluhuollon kuraattorityöhön on määritelty asiakirjarakenteet mutta niiden käsittelystä ja tallentamisesta (mihin rekisteriin) on käyty tiivistä keskustelua STM:n, THL:N, OKM:n ja tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa ja lopullista linjausta asiasta ei ole. Lainsäädännössä on tunnistettu tiettyä ristiriitaisuutta, jota nyt selvitetään.

Voisiko järjestelmätoiminnallisuuksien osalta lykätä aikataulua siten, että tarvittavat hankinnat suorittaa sote-lain mukainen itsehallintoalue? (Kuopio 18.3.2016)2017-05-19T14:51:51+03:00

VASTAUS THL: Tämä on jo nyt huomioitu aikataulussa siten, että pakollista liittymisaikataulua ei ole säädetty. Vasta II-vaihe on pakollinen ja kun asiakastietolaki valmistuu, on tieto myös siitä milloin uudet alueet aloittaisivat toimintansa.

Mikä laki/ asetus/ ohjeistus määrittää oikeudet potilas/ asiakastietojen näkyvyyteen (lehdet) eri työntekijöillä hoitaessaan asiakasta/ potilasta (Oulu 18.2.2016)2017-05-19T14:52:40+03:00

VASTAUS THL: THL tulee antamaan määräyksen käyttöoikeuksien perusteista, joita tulee soveltaa asiakastietoihin. Niiden käytännön toteutus tehdään kussakin organisaatiossa asiakastietojärjestelmään, ja niitä sovelletaan kunkin henkilön työtehtävän mukaan.

Miten sosiaalityöntekijän sijainen, jonka soveltuvuus on arvioitu organisaatiossa tai toimistotyöntekijä joka ei ole Valviran rekisterissä pääsee jatkossa kirjaamaan Kanta-palveluiden sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon? (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:53:08+03:00

VASTAUS THL: Todennäköisesti sote-henkilöstökortilla, mutta henkilöiden kortittamista ohjataan tarkemmin sitten, kun korttien hakeminen on mahdollista. Sosiaalihuollossa työskentelevien kortitusta koskeva ohjeistus tulee syksyllä 2016.

Mitä korttia sosiaalihuollon ammattilainen käyttää, jos pääsee terveydenhuollon järjestelmää käyttämään ja terveydenhuollon tietoihin? Kyseessä siis tilanne, kun käytetään sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon järjestelmiä ja Kantaa, kaikkia yhdessä. (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:53:36+03:00

VASTAUS THL: Nykytilanteessa henkilöstökorttia. Sitten kun ollaan tavoitetilassa, henkilöllä on sosiaali- ja terveydenhuollon ammatti- tai henkilöstökortti, jolle voidaan ladata kaikki tarvittavat varmenteet. Eli yhdellä kortilla vaikka toimisi kahdessa roolissa (so ja te työntekijänä).

Voiko oppilaitoksen (Lamk) edustajat osallistua kirjaamiskouluttaja koulutuksiin? He kouluttavat tulevia sosiaalialan ammattilaisia (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:54:02+03:00

VASTAUS Kansa-koulu: Kyllä voivat ja on tarkoituksen mukaista, että AMK:sta olisi muutama opettaja mukana kirjaamisvalmentajien valmennuksessa.

Kuka määrittelee käyttöoikeudet (23 §)? (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:54:28+03:00

VASTAUS THL: THL tulee antamaan määräyksen käyttöoikeuksien perusteista, joita tulee soveltaa asiakastietoihin. Niiden käytännön toteutus tehdään kussakin organisaatiossa asiakastietojärjestelmään, ja niitä sovelletaan kunkin henkilön työtehtävän mukaan.

Tuleeko jatkossa sosiaalipalveluissa työskentelevällä olla pääsy myös potilastietojärjestelmään? (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:54:58+03:00

VASTAUS THL: Tietojen saantia ja luovutusta koskevat säännökset ovat jos asiakaslaissa (eli mitä tietoja ja millä perusteilla sosiaalipalveluissa voidaan saada myös ilman suostumusta). Asiakastietolakiin tullaan tarkentamaan, miten ja ketkä voivat luovuttaa sähköisiä tietoja Kanta-palveluiden kautta. Tavoite- ja tahtotila on, että kun henkilöllä on laissa säädetty oikeus saada esim. potilastietoja, ne voitaisiin luovuttaa suoraan Kanta-palveluista (eli sosiaalipalveluissa työskentelevä voisi päästä potilastiedon arkistosta hakemaan työssään tarvitsemansa tiedot).

Mitä kirjataan, miten kirjataan, mitä ei saa kirjata, miten kirjotetaan lyhyesti ja tehokkaasti, miten tärkeää on ”sävy” jolla asioita kirjataan, vältettäviä sanoja (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:55:32+03:00

VASTAUS Kansa-koulu: Nämä tullaan käsittelemään kirjaamisvalmentajien valmennuksessa.

Toivon, että koulutuksessa otetaan huomioon dokumentointi myös esim. perheneuvonnassa, jossa osa toimintaa on enemmän terveydenhuoltoon liittyvää. (Lahti 11.2.2016)2017-05-19T14:56:18+03:00

VASTAUS Kansa-koulu: Kirjaamisvalmennuksessa pystytään paneutumaan tarkemmin erilaisiin kirjaamisen tarpeisiin.

Asiakirjojen säilytys? Kuinka kauan, mitä säilytetään? (Jyväskylä 4.2.2016)2017-05-19T14:56:43+03:00

VASTAUS THL: Sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen ja -tietojen pysyvästä säilyttämisestä on arkistolaitoksen päätös: http://www.arkisto.fi/fi/sosiaalihuollon-asiakasasiakirjojen-ja-tietojen-pysyvae-saeilytys-2014. Asiakirjan säilytysaika määräytyy sen perusteella, mistä palvelutehtävästä on kyse (säilytysajat löytyvät asiakasasiakirjalain liitteestä).

Miten tämä laki suhteutuu pegasos-potilastietojärjestelmään tehtäviin kirjauksiin ja hoito- ja palvelusuunnitelmaan? (Jyväskylä 4.2.2016)2017-05-19T14:57:12+03:00

VASTAUS THL: Jos Pegasosta käytetään sosiaalihuollon palvelujen kirjaamiseen, ja hoito- ja palvelusuunnitelmaa käytetään sosiaalipalveluissa, tulee asiakirjan käsittelyssä, säilyttämisessä ja laatimisessa noudattaa asiakasasiakirjalain vaatimuksia.

Asiakasasiakirjalain sosiaalihuollon palvelutehtäväluokitus on lähes yhtenevä nykyisen sosiaalihuoltoa koskevan kuntien yhteisen tehtäväluokituksen kanssa. Tullaanko kuntien yhteistä tehtäväluokitusta muokkaamaan uutta palvelutehtäväluokitusta vastaavaksi? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T14:57:38+03:00

VASTAUS THL: Keskustelu Arkistolaitoksen kanssa on kesken. Tavoitteena on yhtenäinen luokitus. Asiaan vaikuttaa kuitenkin menossa olevan laajempi kuntien ja valtion tehtäväluokitustyö, jota tehdään VM –vetoisesti. Tämä asia siis ratkeaa vasta myöhemmin.

Palvelutehtäväluokituksesta: Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa on alkamassa tiedonohjaussuunnitelman laadinta. Sosiaalihuollon osalta Helsingin yhteinen tehtäväluokitus, joka on kaupungin asianhallintajärjestelmän taustalla, ei vastaa tällä hetkellä kuntien yhteistä tehtäväluokitusta, joka valmistui Tikesos-hankkeessa vasta Helsingin asianhallintajärjestelmän käyttöönoton jälkeen. Uuden sosiaalihuollon palvelutehtäväluokituksen mukaan sosiaalipalvelut jakautuisivat jatkossa 7 sosiaalihuollon palvelutehtäväksi (luonnos). Asiakasasiakirjalain mukaan asiakasasiakirjat tullaan tallentamaan asiakasrekisteriin palvelutehtävittäin. Sosiaalihuollon asiakasasiakirjalaissa palvelutehtäviä on 22. Kumman palvelutehtäväluokituksen mukaan asiakirjat tullaan tallentamaan asiakasrekisteriin/ valtakunnalliseen sosiaalihuollon arkistoon? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T14:58:50+03:00

VASTAUS THL: Ns. vanhoissa tiedoissa (asiakirjat jotka syntyneet ennen liittymistä) tulee olemaan useampi tehtäväluokitus, joista voidaan valita organisaatiolle sopivin. Vaihtoehdot: 1) Uusi palvelutehtäväluokitus (7 luokkaa), 2) Vanha palvelutehtäväluokitus (22 luokkaa) tai 3) Vuodelta 1989 olevan Valtionarkiston päätöksessä mainitun tehtäväluokituksen mukaisesti. Lisää asiakirjojen metatiedoista löytyy I-vaiheen määrittelyistä, liitteestä Metatiedot. Liittymishetken jälkeen syntyvien asiakirjojen tehtäväluokituksena käytetään kulloinkin voimassa olevaa luokitusta, eli käytännössä uutta 7 luokkaista palvelutehtävä –luokitusta.

Lastensuojelussa manuaalisiin akteihin arkistoidaan yhä paljon materiaalia, mm. jäljennöksiä terveydenhuollon yksiköiltä pyydetyistä potilasasiakirjoista, jotka katsotaan sosiaalihuollon asiakastiedoiksi. Tuleeko jäljennöksetkin säilyttää laissa määritelty säilytysaika vai tulisiko niistä kirjata oleelliset tiedot asiakastietoihin ja hävittää jäljennökset? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T14:59:13+03:00

VASTAUS THL: Sosiaalihuollon tehtävän hoitamiseksi vastaanotetut asiakirjat ovat sosiaalihuollon asiakastietoja, ja niitä säilytetään samoilla perusteilla kuin sosiaalihuollon asiakastietoja. Jäljennökset voi siirtää sähköiseen muotoon, jolloin sähköisestä voi tulla alkuperäinen kappale. Kaikki ne tiedot, joita on käytetty asiakkaan asiaa hoitaessa, tulee olla saatavilla joko paperisesti tai sähköisesti.

Manuaalisten asiakirjojen kirjaaminen ja säilyttäminen. Esim. asiakkaan antamat tuloselvityslomakkeet ja muut liitteet säilytetään ja arkistoidaan tällä hetkellä edelleen manuaalisena (noudatettu säilytysaika ennen lakia 6-10 vuotta), saadaanko nämä hävittää jatkossa, kun oleelliset tiedot on siirretty sähköiseen järjestelmään vai säilytetäänkö niitä 30/12 vuotta? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T14:59:44+03:00

VASTAUS STM: Kun tiedot on siirretty sähköiseen järjestelmään SÄHKE2 vaatimusten mukaisesti ja ne ovat siellä pysyvästi ja löydettävissä, ei ole enää tarpeen arkistoida tietoja  manuaalisena ja kahdessa paikassa. Kaikki ne tiedot, joita on käytetty asiakkaan asiaa hoitaessa, tulee olla saatavilla joko paperisesti tai sähköisesti.

Talous- ja velkaneuvonnan asiakasasiakirjat jäivät asiakasasiakirjalain ulkopuolelle, eivät kuulu sosiaalisen luototuksen palvelutehtävän alaisuuteen. Sovelletaanko talous- ja velkaneuvonnan asiakasasiakirjojen osalta edelleen kunnallisten asiakirjojen säilytysaikasuosituksien mukaista säilytysaikaa 10 vuotta viimeisestä merkinnästä/palvelun päättymisestä? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:00:12+03:00

VASTAUS STM: Suomen kuntaliitto ylläpitää ja tarkistaa säilytysaikasuositukset aina silloin, kun kunnallisten viranomaisten arkistonmuodostuksessa tapahtuu muutoksia tai muutoin viiden vuoden välein. Säilytysaikasuositusten päivittäminen tapahtuu myös silloin, kun arkistolaitoksen määräyksiin pysyvästi säilytettävien asiakirjojen osalta tulee muutoksia. Arkistolaitos ratkaisee, ovatko asiakirjakokonaisuudet tai osa niistä pysyvästi säilytettäviä.

Säilytetäänkö tositteitakin asiakirjalaissa määriteltyjen palvelukohtaisten asiakasasiakirjojen säilytysaikojen mukaisesti? −Esim. toimeentulotuen hakemukseen liitetty tiliote, säilytetäänkö 12 vuotta palvelun päättymisestä vai voidaanko poistaa sen jälkeen kun asia on käsitelty loppuun? −Esim. ikääntyneiden palvelujen asiakasmaksupäätökseen liitetty tuloselvitys, säilytetäänkö 30 vuotta palvelun päättymisestä tai 12 vuotta asiakkaan kuolemasta, vai voidaanko poistaa tietojärjestelmästä aikaisemminkin? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:00:50+03:00

VASTAUS THL: Myös ko. palvelutehtävää koskevat tositteet säilytetään sen ajan kuin asiakasasiakirjalaissa on säädetty, eli toimeentulotuessa 12 v. ja iäkkäiden osalta 30 v.

Tositteita ei säilytetä lain mukana pysyvästi. Siirretäänkö niitä ollenkaan valtakunnalliseen sosiaalihuollon arkistoon? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:01:24+03:00

VASTAUS THL: Asiasta ei ole vielä selkeää linjausta. Määrittelyissä on huomioitu, että ne voitaisiin tallettaa ja sitten hävittää kun niiden säilytysaika päättyy.

Arkistolaitoksen päätöksessä ei kuvata mitä asiakirjoja ja -tietoja siirretään valtakunnalliseen sosiaalihuollon arkistoon. Siirretäänkö sinne kaikki sähköiset v. 2000 jälkeen syntyneet sosiaalihuollon asiakirjat ja tiedot? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:01:56+03:00

VASTAUS THL: Pakollisesti arkistoon tallennettavat asiakasasiakirjat tullaan säätämään laissa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä. On melko todennäköistä, että ennen liittymistä syntyneitä asiakastietoja ei ole pakko tallettaa taannehtivasti. Tämä kuitenkin varmistuu vasta lakityön edetessä. Arkistoon ei kuitenkaan tulla asettamaan takarajaa sille, miten vanhoja asiakastietoja voi tallentaa. Eli myös ennen vuotta 2000 syntyneitäkin voisi tallentaa sähköisesti.

Onko asiakkaalle lähetettävä/annettava asiakirja esim. päätös tietosisällöltään sama kuin asiakirja, mikä arkistoidaan? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:02:21+03:00

VASTAUS THL: Kyllä. Mikäli asiakirjassa (esim. lapsen suunnitelmassa) on jotain sellaista henkilöä koskevia tietoja, jotka eivät kuulu kaikille asianosaisille (esim. toisen huoltajan uusi puoliso), voidaan asiakkaalle annettavasta versiosta piilottaa osa tiedoista. Tietojen antamatta jättäminen on voitava perustella. Mikäli asiakirjassa on jotain tällaisia joltain asianosaiselta salattavia tietoja, sitä ei palauteta Omakannassa.

Tietojen saannin ja luovutuksen kirjaus (§ 10-11): mitä tarkoittaa tieto-kohtainen kirjaaminen. Tarkoittaako tämä asiakaskirjakohtaista kirjaamista, vai asiakirjan tietoryhmäkohtaista kirjaamista vai tietotasolla? Esim. toimeentulotuen päätöksessä, missä on laskelma, on kymmeniä eri tietoja. (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:02:49+03:00

VASTAUS THL: Luovutuksista ja saamisesta tulee tietää, mitä tietoja on luovutuettu. Jos luovutettu kokonaisuus on asiakirja, riittää että viittaa asiakirjaan. Jos luovutus on yksittiäsiä tietoja, tulee käydä illmi tasolla ”velkoja ja varallisuutta koskevat tiedot” tai muu kuvaileva tapa.

Kirjataanko asiakkuuden alkaminen ja päättyminen palvelutehtävittäin? (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:03:45+03:00

VASTAUS THL: Henkilölle kirjataan ensin asiakkuus palvelujärjestäjälle silloin, kun on saatu tietää henkiön palveluntarpeesta. Kun asiaa selvitetään ja tiedetään, että henkilöllä on sosiaalihuollon tarve, hänelle tehdään asiakkuus palvelutehtävään tai tehtäviin. Eli kyllä, asiakkuuden alkaminen ja päättyminen kirjataan palvelutehtävittäin. Asiasta lisää I-vaiheen määrittelyissä dokumentissa Sosiaalihuollon ratkaisuarkkitehtuuri.

Luodaanko uuden SHL:n 29 pykälän sosiaalipäivystykselle ”oma sektori” tai muu määrite Kansassa ja/tai Apotissa (Helsinki 22.1.2016)2017-05-19T15:04:10+03:00

VASTAUS THL: Sosiaalipäivystys on nyt uuden lain voimaan tultua lisätty yhtenä sosiaalipalveluna sosiaalipalvelujen luokitukseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun sosiaalityöntekijä on sosiaalipäivystäjänä ja laatii siinä asiakasasiakirjoja, nämä merkitään sosiaalipäivystyksen asiakirjoiksi. Ne voidaan liittää siihen palvelutehtävään, johon päivystysluontoinen asia lähimmin liittyy. Jos on kyse lastensuojelullisesta asiasta, palvelutehtävä on lastensuojelu ja sosiaalipalvelu sosiaalipäivystys. Päihdehuoltoon liittyvät asiat merkitään päihdehuollon palvelutehtävään jne.

Miten koulutetaan terv- ja soshuollon rajapinnoilla työskentelevät ammattilaiset? Heidät on koulutettu nyt tervhuol rakenteiseen kirjaamiseen tervhuol järjestel (Pori 19.11.2015)2017-05-19T15:04:41+03:00

VASTAUS Kansa-koulu: Sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla tapahtuvassa työssä kirjaamisessa sovellettavat säädökset määrittyvät rekisterin mukaan. Mikäli kirjataan sosiaalihuollon rekisteriin, tulee kirjaukset tehdä määrämuotoisesti soveltaen asiakasasiakirjalakia. Mikäli työntekijät kirjaavat sekä sosiaali- että terveydenhuollon rekisteriin, tulee heidän hallita sekä terveydenhuollon rakenteinen kirjaaminen että sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen. Tämä tulee huomioida henkilöstön kouluttamisessa. Kansa-koulu-hankkeen kirjaamisvalmentajien valmennuksen toisessa vaiheessa painotetaan erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnalla tapahtuvaan kirjaamiseen liittyviä kysymyksiä.

Go to Top