Sosiaalihuollon Kanta-palveluihin valmistautuminen – lainsäädäntöä, tukea ja ohjausta sote-toimijoille

Etusivu/Sosiaalihuollon Kanta-palveluihin valmistautuminen – lainsäädäntöä, tukea ja ohjausta sote-toimijoille
19 05, 2017

Asiakasohjauksen koordinoinnin näkökulmasta mietityttää kahteen edelliseen kysymyksiin liittyen, yhteydenottojen ja ilmoitusten kirjaaminen. Ottaako sote-keskukset samalla tavalla sosiaaliohjauksen palvelussa vastaan sosiaalihuollon yhteydenottoja ja ilmoituksia, vai meneekö ilmoitukset koordinoidusti maakunnan liikelaitokseen. (Lappeenranta 10.5.2017)

|2017-05-19T15:36:35+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Asiakasohjauksen koordinoinnin näkökulmasta mietityttää kahteen edelliseen kysymyksiin liittyen, yhteydenottojen ja ilmoitusten kirjaaminen. Ottaako sote-keskukset samalla tavalla sosiaaliohjauksen palvelussa vastaan sosiaalihuollon yhteydenottoja ja ilmoituksia, vai meneekö ilmoitukset koordinoidusti maakunnan liikelaitokseen. (Lappeenranta 10.5.2017)

Vastaus STM: Kyllä, sote-keskukset voivat ottaa vastaan sosiaalihuollon yhteydenottoja ja ilmoituksia.

19 05, 2017

Kuuluuko suoran valinnan sote-keskukset samaan rekisteriin kun maakunta (järjestämisvastuun piirissä oleva rekisteri) (ks. hallituksen esitys eduskunnalle valinnanvapauslaista 9.5.2017) (Lappeenranta 10.5.2017)

|2017-05-19T15:35:12+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Kuuluuko suoran valinnan sote-keskukset samaan rekisteriin kun maakunta (järjestämisvastuun piirissä oleva rekisteri) (ks. hallituksen esitys eduskunnalle valinnanvapauslaista 9.5.2017) (Lappeenranta 10.5.2017)

Vastaus STM: Sote-keskuksessa syntyvien asiakasasiakirjojen osalta asiakastietolakiesityksen mukaan sosiaalihuollon asiakasasiakirjat, terveydenhuollon potilasasiakirjat sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisten palvelujen suunnittelun tai antamisen yhteydessä laaditut asiakasasiakirjat muodostavat asiakastietolakiehdotuksen mukaan yhden asiakasrekisterin. Maakunta olisi puolestaan esitettävän järjestämislain mukaan rekisterinpitäjä sen järjestämisvastuulle kuuluvassa toiminnassa syntyneille sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasasiakirjoille (asiakas- ja potilasasiakirjoille). Sote-keskuksissa syntyvien asiakasasiakirjojen osalta noudatetaan asiakastietolain säännöksiä.

19 05, 2017

Muutetaanko sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain pykäliä eli säilyykö kyseisessä laissa määräys ilmoitus- ja asiakasrekisteristä vai tuleeko tiedot lopulta samaan rekisteriin? (Lappeenranta 10.5.2017)

|2017-05-19T15:33:47+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Muutetaanko sosiaalihuollon asiakasasiakirjalain pykäliä eli säilyykö kyseisessä laissa määräys ilmoitus- ja asiakasrekisteristä vai tuleeko tiedot lopulta samaan rekisteriin? (Lappeenranta 10.5.2017)

Vastaus STM: Muutetaan, asiakasasiakirjalaista tullaan viittaamaan tulevaan asiakastietolakiin, jossa on säädetty yhdestä asiakasrekisteristä.

19 05, 2017

Millä aikataululla THL antaa lopullisen määräyksen käyttöoikeuksista? (Lappeenranta 10.5.2017)

|2017-05-19T15:33:03+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Millä aikataululla THL antaa lopullisen määräyksen käyttöoikeuksista? (Lappeenranta 10.5.2017)

Vastaus THL: Määräykseen käyttöoikeuksien perusteista vaikuttaa asiakastietolaki. THL odottaa lakiesityksen tuloa.  Toiveenamme on saada määräys ulos kesäkuussa.

19 05, 2017

Suositellaanko kuntia ja 2019 aloittavia maakuntia yhdistämään nykyisiä erillisiä sosiaalihuollon asiakastiedon rekistereitä ennen uuden asiakastietolain voimaan astumista? (Lappeenranta 10.5.2017)

|2017-05-19T15:32:10+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Suositellaanko kuntia ja 2019 aloittavia maakuntia yhdistämään nykyisiä erillisiä sosiaalihuollon asiakastiedon rekistereitä ennen uuden asiakastietolain voimaan astumista? (Lappeenranta 10.5.2017)

Vastaus STM: Suositellaan, että sosiaalihuollon rekistereitä yhdisteltäisiin ennen asiakastietolain voimaan astumista. Asiakasasiakirjalaissa on säädetty, että viimeistään silloin pitää noudattaa asiakasasiakirjalain (L sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista 254/2015) mukaista tietojen tallettamista sosiaalihuollon henkilörekistereihin (asiakasasiakirjalaki 22 §), kun organisaatio liittyy valtakunnalliseen kanta-arkistoon.

19 05, 2017

Olemme terveyspalvelujen (fysioterapia) tuottaja, mutta tuotamme myös omaishoidon tukea. Miten toimimme, kirjaammeko/tallennammeko terveyspalvelujen puolelle vai sosiaalipalveluihin? (Lappeenranta 10.5.2017)

|2017-05-19T15:30:46+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Olemme terveyspalvelujen (fysioterapia) tuottaja, mutta tuotamme myös omaishoidon tukea. Miten toimimme, kirjaammeko/tallennammeko terveyspalvelujen puolelle vai sosiaalipalveluihin? (Lappeenranta 10.5.2017)

Vastaus THL: Terveydenhuollon potilasrekisteriin ei tallenneta sosiaalihuollon rekisteriin kuuluvia asiakas-/potilastietoja. Terveydenhuollossa kirjattavat sosiaalihuollon asiakastiedot on erotettava tietojärjestelmän sisällä. Ohje sosiaalihuollon toimintayksiköille Ketkä liittyvät Kanta-palveluihin

19 05, 2017

Onko Kansa-koulu kehittämistyön tuloksena odotettavissa lainsäädännöllinen ja tekninen mahdollisuus vanhempien ja viranomaisen sähköiseen allekirjoitukseen? (Oulu 4.5.2017)

|2017-05-19T15:17:59+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Onko Kansa-koulu kehittämistyön tuloksena odotettavissa lainsäädännöllinen ja tekninen mahdollisuus vanhempien ja viranomaisen sähköiseen allekirjoitukseen? (Oulu 4.5.2017)

Vastaus THL: Kansa-koulu ei tähän pureudu. Kansa-hankkeessa allekirjoitusasiat ovat juuri määrittelyssä ja asiakirjojen allekirjoitusvaatimuksia tarkennetaan asiakastiedon arkiston II-vaiheessa. Se määritellään myös, millä välineillä ja keinoilla allekirjoituksia voi tai pitää jatkossa tehdä asiakirjoihin. Tämä kuitenkin siis vastamäärittelypöydällä.

19 05, 2017

Asiakirjahallinto ja tiedonhallinta kiinnostaa. Ottaako sote-toimija haltuunsa kuntien sosiaali- ja terveyshuoltoon liittyvät kaikki asiakirjat? Tietosuojakysymykset ja käyttövaltuudet näihin liittyen. (Jyväskylä 27.4.2017)

|2017-05-19T15:16:09+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Asiakirjahallinto ja tiedonhallinta kiinnostaa. Ottaako sote-toimija haltuunsa kuntien sosiaali- ja terveyshuoltoon liittyvät kaikki asiakirjat? Tietosuojakysymykset ja käyttövaltuudet näihin liittyen. (Jyväskylä 27.4.2017)

Vastaus THL: ”Kyllä”, jos/kun kysyjä ”sote-toimijan” tulkitsee ”maakunnaksi”. Järjestämislakiluonnoksessa ehdotetaan, että maakunta on asiakas- ja potilastietojen rekisterinpitäjä. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajan on järjestämislain mukaisessa palvelujen tuottamisessa tallennettava asiakas- ja potilastiedot maakunnan asiakas- ja potilasrekisteriin. Kts. alueuudistus.fi : http://alueuudistus.fi/lakiesitys-3-2017 58§ Asiakas- ja potilastietojen rekisterinpito

19 05, 2017

Hankkeen pilotointien havaintojen ja käytänteiden esityksessä nousi usein esille effica ja pegasos. Jos yksityinen palveluntuottaja käyttää muuta tietojärjestelmää (esim. Hilkka), niin voiko yksityinen palveluntuottaja tulevaisuudessa jatkaa nykyisen käyttöä vai tuleeko järjestelmä tulevaisuudessa muuttaa (Jyväskylä 27.4.2017)

|2017-05-19T15:09:35+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Hankkeen pilotointien havaintojen ja käytänteiden esityksessä nousi usein esille effica ja pegasos. Jos yksityinen palveluntuottaja käyttää muuta tietojärjestelmää (esim. Hilkka), niin voiko yksityinen palveluntuottaja tulevaisuudessa jatkaa nykyisen käyttöä vai tuleeko järjestelmä tulevaisuudessa muuttaa (Jyväskylä 27.4.2017)

Vastaus STM: Yksityinen palveluntuottaja voi käyttää jatkossakin omaa tietojärjestelmäänsä. Jos haluaa olla valinnanvapauden mukaisena palveluntuottajana, on sen edellytys liittyminen Kanta-palveluihin. Asiakas- ja potilastietojen talletus maakunnan rekisteriin hoidetaan Kanta-palveluiden avulla. Kun liitytään Kantaan valtakunnallisiin tietojärjestelmäpalveluihin, on noudatettava myös asiakastietolaissa (L sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä 159/2007) olevia mm. auditointiin ja sertifiointiin liittyviä vaatimuksia. On hyvä [...]

19 05, 2017

Laki toimeentulotuesta velvoittaa tekemään suunnitelman asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi perusosan alennuksen yhteydessä. Onko tähän tulossa oma rakenteellinen asiakirja? Tällä hetkellä aloitamme työikäisen palvelutarpeen arvion. Onko tämä oikea tapa toimia?1. Laki toimeentulotuesta velvoittaa tekemään suunnitelman asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi perusosan alennuksen yhteydessä. Onko tähän tulossa oma rakenteellinen asiakirja? Tällä hetkellä aloitamme työikäisen palvelutarpeen arvion. Onko tämä oikea tapa toimia? (Kuopio 26.4.2017)

|2017-05-19T15:08:17+03:0019 toukokuun, 2017||Kommentit pois päältä artikkelissa Laki toimeentulotuesta velvoittaa tekemään suunnitelman asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi perusosan alennuksen yhteydessä. Onko tähän tulossa oma rakenteellinen asiakirja? Tällä hetkellä aloitamme työikäisen palvelutarpeen arvion. Onko tämä oikea tapa toimia?1. Laki toimeentulotuesta velvoittaa tekemään suunnitelman asiakkaan itsenäisen suoriutumisen edistämiseksi perusosan alennuksen yhteydessä. Onko tähän tulossa oma rakenteellinen asiakirja? Tällä hetkellä aloitamme työikäisen palvelutarpeen arvion. Onko tämä oikea tapa toimia? (Kuopio 26.4.2017)

Vastaus THL: Omaa suunnitelmarakennetta toimeentulotuen perusosan alentamistilanteisiin ei ole ollut aikomusta mallintaa. Ajatus on ollut, että toimeentulotukeen liittyvän suunnitelman pohjana käytetään työikäisten palvelujen asiakassuunnitelmaa, jos tuen saaja on työikäinen.  

Go to Top