Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Socom Oy tuottaa sosiaali- ja potilasasiavastaavan palvelut sekä Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle että Kymenlaakson hyvinvointialueelle. Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023) astui voimaan 1.1.2024.

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat ovat riippumaton ja puolueeton taho, joka toimii asiakkaan ja potilaan edun turvaajana. Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävä on neuvoa antava. Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin tai siihen onko potilaan hoidossa tapahtunut vahinko. Sosiaali- ja potilasasiavastaavalla ei ole päätäntävaltaa hoidon kulun, sosiaalihuollon päätösten tai myönnettävien etuisuuksien suhteen. Sosiaali- ja potilasasiavastaava voi toimia asiakkaan ja työntekijän välimiehenä ongelmatilanteissa

Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävänä on (Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista 739/2023):

  1. neuvoa asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000), jäljempänä sosiaalihuollon asiakaslaki, ja varhaiskasvatuslain (540/2018) soveltamiseen liittyvissä asioissa; sekä neuvoa potilaita potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992), jäljempänä potilaslaki, soveltamiseen liittyvissä asioissa;
  2. neuvoa ja tarvittaessa avustaa asiakasta tai asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä sosiaalihuollon asiakaslain 23 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa varhaiskasvatuslain 54 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä; sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa potilasta tai potilaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä potilaslain 10 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä;
  3. neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus tai muu asiakkaan sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa; sekä neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu potilaan terveydenhuollon oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa;
  4. tiedottaa asiakkaan ja potilaan oikeuksista;
  5. koota tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista ja seurata potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä; sekä
  6. toimia 1–5 kohdassa säädettyjen tehtäviensä lisäksi muutenkin asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Asiakkaan ja potilaan asema sosiaalihuollossa ja terveydenhuollossa sekä lapsen asema varhaiskasvatuksessa

  • Asiakkaan asemaa sosiaalihuollossa säätelee laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000). Asiakaslaki sisältää sosiaalihuollon asiakkaan osallistumiseen, kohteluun ja oikeusturvaan sisältyvät periaatteet. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun.
  • Potilaan asemaa terveydenhuollossa säätelee laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) Potilaslaissa on säännelty terveydenhuollon asiakkaalle kuuluvista oikeuksista, jotka koskevat hoitoon pääsyä, hoidon toteuttamista, kohtelua ja potilaan oikeusturvaa. Lain tarkoituksena on turvata potilaan oikeudet terveydenhuollon palveluja toteutettaessa sekä parantaa potilaan kohtelua ja hoidon laatua.
  • Varhaiskasvatuslaissa (540/2018) säädetään lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksen järjestämisestä ja tuottamisesta sekä varhaiskasvatuksen tietovarannosta. Varhaiskasvatuksen toimintamuodot ovat päiväkotitoiminta, perhepäivähoito sekä avoin varhaiskasvatus. Kunta järjestää ohjausta ja neuvontaa huoltajille tarjolla olevista varhaiskasvatuspalveluista.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavat palvelevat kaikissa sosiaalihuollon ja terveydenhuollon asiakkaan/potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa kaikkein Etelä-Karjalan kuntien asukkaita.

Yhteystiedot

Heli Tiusanen
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Laserkatu 6 E4
53850 Lappeenranta
puh. 044 748 5306

Taija Kuokkanen
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Laserkatu 6 E4
53850 Lappeenranta
puh. 050 555 8553

Puhelinajat ma-to klo 9-15
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@socom.fi
Henkilökohtaista käyntiä varten aika varataan etukäteen.

Tulostettavan yhteystietoesitteen voit ladata täältä

Seuraa sosiaali- ja potilasasiavastaavien julkaisuja Instagramissa @socomsavpav

Raportit

Etelä-Karjalan sosiaali- ja potilasasiavastaavan selvityksiä hyvinvointialueelle, kunnanhallituksille ja aluehallintovirastolle

Etelä-Karjalan sosiaali- ja potilasasiamiehen selvityksiä kuntayhtymälle, kunnanhallituksille ja aluehallintovirastolle

Etelä-Karjalan sosiaali- ja potilasasiamiehen selvityksiä kunnanhallituksille ja aluehallintovirastolle

Tuotteistus

Kuntakysely