Tiedote: potilas- ja sosiaaliasiavastaavatoiminta siirtyy liikkeenluovutuksena Socom Oy:ltä Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle 1.1.2025 alkaen.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien puhelinnumerot säilyvät muutoksessa ennallaan, mutta sähköpostiosoitteet muuttuvat.
Potilas- ja sosiaaliasiavastaava – Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Potilas- ja sosiaaliasiavastaava
Elina Tikka
Puh. 050 555 8553, puhelinaika ma-to klo 9–12
Sähköposti: elina.l.tikka@ekhva.fi ( huom. sähköpostiosoitteessa pieni L-kirjain)
Mahdollista henkilökohtaista käyntiä varten aika varataan etukäteen.
Tulostettava tiedote 1.1.25 Potilas- ja sosiaaliasiavastaava_Ekhva.pdf
Asiavastaavien esihenkilö: Pia Mälkiä, omavalvontapäällikkö pia.malkia@ekhva.fi p. 0406511877
Toiminnan vastuuhenkilö: Kaisa Heino, strategia- ja hallintojohtaja kaisa.heino@ekhva.fi p.0406275521
Lain potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista mukaan hyvinvointialueen on tiedotettava potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnasta asukkailleen ja julkaistava potilasasiavastaavien, sosiaaliasiavastaavien ja vastuuhenkilön nimet ja yhteystiedot internetissä sekä muilla saavutettavilla tavoilla. Hyvinvointialueen lisäksi muiden 2 §:n 1 momentissa tarkoitettuja palveluja järjestävien ja tuottavien tahojen on tiedotettava asiakkailleen ja potilailleen potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien toiminnasta ja yhteystiedoista saavutettavilla tavoilla. Hyvinvointialueen ja mainittujen muiden tahojen on otettava tiedottamisessa huomioon eri asiakas- ja potilasryhmien tarpeet.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävänä on (Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista 739/2023):
- neuvoa asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000), jäljempänä sosiaalihuollon asiakaslaki, ja varhaiskasvatuslain (540/2018) soveltamiseen liittyvissä asioissa; sekä neuvoa potilaita potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992), jäljempänä potilaslaki, soveltamiseen liittyvissä asioissa;
- neuvoa ja tarvittaessa avustaa asiakasta tai asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä sosiaalihuollon asiakaslain 23 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa varhaiskasvatuslain 54 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä; sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa potilasta tai potilaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä potilaslain 10 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä;
- neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus tai muu asiakkaan sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa; sekä neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu potilaan terveydenhuollon oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa;
- tiedottaa asiakkaan ja potilaan oikeuksista;
- koota tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista ja seurata potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä; sekä
- toimia 1–5 kohdassa säädettyjen tehtäviensä lisäksi muutenkin asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Asiakkaan ja potilaan asema sosiaalihuollossa ja terveydenhuollossa sekä lapsen asema varhaiskasvatuksessa
- Asiakkaan asemaa sosiaalihuollossa säätelee laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000). Asiakaslaki sisältää sosiaalihuollon asiakkaan osallistumiseen, kohteluun ja oikeusturvaan sisältyvät periaatteet. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun.
- Potilaan asemaa terveydenhuollossa säätelee laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) Potilaslaissa on säännelty terveydenhuollon asiakkaalle kuuluvista oikeuksista, jotka koskevat hoitoon pääsyä, hoidon toteuttamista, kohtelua ja potilaan oikeusturvaa. Lain tarkoituksena on turvata potilaan oikeudet terveydenhuollon palveluja toteutettaessa sekä parantaa potilaan kohtelua ja hoidon laatua.
- Varhaiskasvatuslaissa (540/2018) säädetään lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksen järjestämisestä ja tuottamisesta sekä varhaiskasvatuksen tietovarannosta. Varhaiskasvatuksen toimintamuodot ovat päiväkotitoiminta, perhepäivähoito sekä avoin varhaiskasvatus. Kunta järjestää ohjausta ja neuvontaa huoltajille tarjolla olevista varhaiskasvatuspalveluista.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavat palvelevat kaikissa sosiaalihuollon ja terveydenhuollon asiakkaan/potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa kaikkein Etelä-Karjalan kuntien asukkaita.
Yhteystiedot 31.12.2024 saakka
Elina Tikka
Sosiaali- ja potilasasiavastaava
Laserkatu 6 E4
53850 Lappeenranta
puh. 050 555 8553
Puhelinajat ma-to klo 9-15
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@socom.fi
Henkilökohtaista käyntiä varten aika varataan etukäteen.
Seuraa sosiaali- ja potilasasiavastaavien julkaisuja Instagramissa @socomsavpav
Raportit