Tiedote: Potilas- ja sosiaaliasiavastaavatoiminta siirtyy liikkeenluovutuksena Socom Oy:ltä Kymenlaakson hyvinvointialueelle 1.1.2025 alkaen.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien puhelinnumerot säilyvät muutoksessa ennallaan, mutta sähköpostiosoitteet muuttuvat.
https://kymenhva.fi/meilla-asiakkaana/sosiaaliasiavastaava-ja-potilasasiavastaava/
Sosiaali- ja potilasasiavastaava Taija Kuokkanen
p. 040 728 7313 / taija.kuokkanen@kymenhva.fi
puhelinaika ma-to klo 9-12
Sosiaalihuollon asiat: koko Kymenlaakso
Potilasasiat: Etelä-Kymenlaakson terveydenhuollon asiat (pois lukien Kymenlaakson keskussairaala)
Potilasasiavastaava Marjaana Julin
p. 044 223 1434 / marjaana.julin@kymenhva.fi
Potilasasiat: Kymenlaakson keskussairaala, Yksityiset terveyspalveluyritykset
Potilasasiavastaava Mirja Piispa
p. 0400 569 145 / mirja.piispa@kymenhva.fi
Potilasasiat: Pohjois-Kymenlaakson terveydenhuollon asiat (muun muassa Ratamokeskus, Kymenlaakson psykiatrinen sairaala, terveysasemat)
Sosiaali- ja potilasasiavastaavatoiminnan vastuuhenkilö on asiakkuuspäällikkö Marjo Seuri @kymenhva.fi
Sosiaali- ja potilasasiavastaavat ovat riippumaton ja puolueeton taho, joka toimii asiakkaan ja potilaan edun turvaajana. Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävä on neuvoa antava. Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin tai siihen onko potilaan hoidossa tapahtunut vahinko. Sosiaali- ja potilasasiavastaavalla ei ole päätäntävaltaa hoidon kulun, sosiaalihuollon päätösten tai myönnettävien etuisuuksien suhteen. Sosiaali- ja potilasasiavastaava voi toimia asiakkaan ja työntekijän välimiehenä ongelmatilanteissa
Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävänä on (Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista 739/2023):
- neuvoa asiakkaita sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000), jäljempänä sosiaalihuollon asiakaslaki, ja varhaiskasvatuslain (540/2018) soveltamiseen liittyvissä asioissa; sekä neuvoa potilaita potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992), jäljempänä potilaslaki, soveltamiseen liittyvissä asioissa;
- neuvoa ja tarvittaessa avustaa asiakasta tai asiakkaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä sosiaalihuollon asiakaslain 23 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa varhaiskasvatuslain 54 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä; sekä neuvoa ja tarvittaessa avustaa potilasta tai potilaan laillista edustajaa, omaista tai muuta läheistä potilaslain 10 §:ssä tarkoitetun muistutuksen tekemisessä;
- neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus tai muu asiakkaan sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa; sekä neuvoa, miten kantelu, oikaisuvaatimus, valitus, vahingonkorvausvaatimus, potilas- tai lääkevahinkoa koskeva korvausvaatimus tai muu potilaan terveydenhuollon oikeusturvaan liittyvä asia voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa;
- tiedottaa asiakkaan ja potilaan oikeuksista;
- koota tietoa asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista ja seurata potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä; sekä
- toimia 1–5 kohdassa säädettyjen tehtäviensä lisäksi muutenkin asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Asiakkaan ja potilaan asema sosiaalihuollossa ja terveydenhuollossa sekä lapsen asema varhaiskasvatuksessa
- Asiakkaan asemaa sosiaalihuollossa säätelee laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000). Asiakaslaki sisältää sosiaalihuollon asiakkaan osallistumiseen, kohteluun ja oikeusturvaan sisältyvät periaatteet. Lain tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä ja asiakassuhteen luottamuksellisuutta sekä asiakkaan oikeutta laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun.
- Potilaan asemaa terveydenhuollossa säätelee laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992) Potilaslaissa on säännelty terveydenhuollon asiakkaalle kuuluvista oikeuksista, jotka koskevat hoitoon pääsyä, hoidon toteuttamista, kohtelua ja potilaan oikeusturvaa. Lain tarkoituksena on turvata potilaan oikeudet terveydenhuollon palveluja toteutettaessa sekä parantaa potilaan kohtelua ja hoidon laatua.
- Varhaiskasvatuslaissa (540/2018) säädetään lapsen oikeudesta varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksen järjestämisestä ja tuottamisesta sekä varhaiskasvatuksen tietovarannosta. Varhaiskasvatuksen toimintamuodot ovat päiväkotitoiminta, perhepäivähoito sekä avoin varhaiskasvatus. Kunta järjestää ohjausta ja neuvontaa huoltajille tarjolla olevista varhaiskasvatuspalveluista.
Kymenlaakson hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavat palvelevat kaikissa sosiaalihuollon ja terveydenhuollon asiakkaan/potilaan asemaan ja oikeuksiin liittyvissä asioissa kaikkia Kymenlaakson asukkaita.