Vaatimukset sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liitettäville tietojärjestelmille päivitetty
Kanta.fi-sivustolla ja THL:n internetsivuilla on 3.7.2017 julkaistu versio 2.2 vaatimuksista, joita sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon I-vaiheessa liitettävien tietojärjestelmien täytyy noudattaa. Määrityksissä on huomioitu THL:n julkaisema uusi sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittyville tietojärjestelmille suunniteltu profiili, ns. ”migraatioprofiili” Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon vaiheessa I tietoja toimittava sovellus tai palvelu. Uusi liittymisprofiili löytyy THL:n sivulta Määräykset tiedostosta Liite 3d, Profiilit: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston profiilit (xls 579 kt).
Sekä Kanta-palvelujen että THL:n sivuilla on julkaistu myös päivitetty versio sosiaalihuollolle suunnatusta lukuohjeesta ”A-luokan tietojärjestelmien olennaisten tietoturvavaatimusten lukuohje sosiaalihuollossa, versio 2.0 (xls)”.
Linkit:
Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston määrittelyt (Kanta-palvelujen sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Vaatimukset tietojärjestelmille (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
THL:n Määräykset-sivu (avautuu uuteen välilehteen)
Päivitettyjä asiakasasiakirjarakenteita julkaistu heinäkuussa
THL on julkaissut päivitetyt lapsiperheiden palvelujen ja vammaispalvelujen asiakasasiakirjarakennemääritykset heinäkuussa 2017. Julkaistut asiakasasiakirjarakenteet löytyvät THL:n internetsivuilta.
Linkki:
THL:n sivu Asiakasasiakirjarakenteet (avautuu uuteen välilehteen)
THL:n määräys käyttöoikeuksien määrittelyn perusteista sosiaalihuollon asiakastietoihin 20.6.2017
20.6.2017 päivätty THL:n määräys 1/2017 koskee sosiaalihuollon asiakastietojen käyttöoikeuksien määrittelyn perusteita. Määräys koskee sosiaali- ja terveydenhuollon ammatillisen henkilöstön käyttöoikeuksien määrittelyä sähköisesti talletettuihin sosiaalihuollon asiakastietoihin. THL on antanut määräyksen lain sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015) 23 pykälän valtuuttamana.
Määräystä sovelletaan sosiaalihuoltoa tai sosiaalipalveluja järjestäviin, tuottaviin tai toteuttaviin viranomaisiin sekä yksityisistä sosiaalipalveluista annetussa laissa (922/2011) tarkoitettuihin palvelujen tuottajiin ja toteuttajiin.
Määräys tulee voimaan 1.7.2017. Määräystä sovelletaan silloin, kun organisaatio liittyy valtakunnalliseen sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon, kuitenkin viimeistään 1. päivästä tammikuuta 2021.
THL:n internetsivu ’Määräykset’ (avautuu uuteen välilehteen)
THL:n määräys 1/2017: Määräys käyttöoikeuksien määrittelyn perusteista sosiaalihuollon asiakastietoihin (pdf-tiedosto, avautuu uuteen välilehteen)
Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista (254/2015) (avautuu uuteen välilehteen)
Tehtävät ennen sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymistä
THL:n internetsivuilla on julkaistu tietoa siitä, millaisia tehtäviä sosiaalihuollon organisaatiolla on edessään ennen sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittymistä. ’Ennen liittymistä tehtävät valmistelut’ -sivulta löytyy esim. taulukko ’Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönoton tehtävät sote-organisaatiolle’.
THL:n sivu ’Ennen liittymistä tehtävät valmistelut’ (avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalihuollon tiedot keskitettyyn Kanta-arkistoon (SosKanta) -hankkeen materiaalia julkaistu
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten internetsivuilla on julkaistu SosKanta-hankkeen materiaalia. Sivuilta löytyvät mm. SosKanta-hankkeen hankesuunnitelma sekä tehtävälista SOTE-organisaatiorekisteriin rekisteröitymiseksi.
’Eksoten internetsivu Kehitämme parhaillaan’ (avautuu uuteen välilehteen)
Tiedote Eksote pilotoi sosiaalihuollon Kanta-palveluihin liittymisen (avautuu uuteen välilehteen)
SosKanta-hankkeesta THL:n internetsivulla ’Sosiaalihuollon tiedot Kanta-arkistoon – SosKanta’ (avautuu uuteen välilehteen)
THL:n ohje yleiseen käyttöön tarkoitettujen ohjelmistojen hyödyntämisestä sote-palveluissa 2.6.2017
THL OPER-yksikön ohje 2/2017 koskee yleiseen käyttöön tarkoitettuja ohjelmistoja kuten esimerkiksi tekstinkäsittely- ja taulukkolaskentaohjelmistoja, yleiskäyttöisiä asianhallintaohjelmistoja, videoneuvotteluohjelmistoja sekä yleisiä viestinvälitysohjelmistoja. Yleiskäyttöisten ohjelmistojen hyödyntäminen on mahdollista sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavissa organisaatioissa.
Yleiskäyttöisten ohjelmistojen käyttö täytyy sisällyttää tietosuojan ja tietoturvallisuuden omavalvontasuunnitelmaan, mikäli ohjelmistoa käytetään asiakas- tai potilastiedon käsittelyssä.
Ohje on julkaistu THL:n sivulla Ohjeet.
Suora linkki ohjeeseen:
Ohje yleiseen käyttöön tarkoitettujen ohjelmistojen hyödyntämisestä sote-palveluissa (pdf-muodossa)

