Toiminta- ja tietomääritysten käyttöönottoja pilotoi 7 organisaatiota. Pilotit ovat päättyneet huhtikuun 2017 loppuun mennessä.
Palvelutehtävä | Pilottiorganisaatio | Pilotin kesto | Asiakastietojärjestelmä |
---|---|---|---|
Koko palvelutehtäväluokitus | Oulunkaaren kuntayhtymä | 2/2016-4/2017 | Pro Consona |
Lastensuojelu | Jyväskylä | 2/2016-2/2017 | Effica YPH |
Lastensuojelu | Turku | 2/2016-12/2016 | Effica YPH |
Lastensuojelu | Vaasa | 2/2016-2/2017 | Abilita |
Lapsiperheiden palvelut | Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri | 2/2016-4/2017 | Effica YPH |
Lapsiperheiden palvelut | Päijät-Hämeen maakunta | 2/2016-4/2017 | Effica YPH |
Iäkkäiden palvelut/omaishoidon tuki | Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä | 2/2016-2/2017 | Pegasos |
Pilotoinnin tehtäviä
- Kuvataan sosiaalihuollon palvelutehtävien ja sosiaalipalvelujen nykytila ja kartoitetaan palveluprosessikuvaukset sekä käytettävät asiakasasiakirjat.
- Selvitetään, miten käytössä olevat asiakastietojärjestelmät täyttävät asiakasasiakirjalain ja sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston I-vaiheen vaatimukset.
- Suunnitellaan toiminnalliset ja asiakastietojärjestelmään tehtävät muutokset.
- Viedään palvelutehtäväluokitus asiakastietojärjestelmään.
- Määritellään käyttöoikeudet palvelutehtävien, työtehtävien ja tulevan THL:n määräyksen mukaisesti.
- Muodostetaan sosiaalihuollon henkilörekisteri asiakasasiakirjalain edellyttämällä tavalla.
Pilottityöskentely
Pilottiorganisaatio vastasi pilotin käytännön toteutuksesta. Kansa-koulu-hanke tuki pilottiorganisaatiota välittämällä piloteille tuoreinta tietoa kansallisista määrityksistä.
Hankkeessa laadittiin pilottien käyttöön työsuunnitelma. Työsuunnitelmassa on tehtäviä, joita kaikilla sosiaalialan organisaatioilla on edessään. Työsuunnitelman runko on kaikkien käytettävissä. Sen voi ladata tämän sivun alaosasta.
Hankkeessa on pilottien kanssa yhteistyössä laadittu nykytilan kartoituksen työkalu, jolla on tarkoitus kerätä tietoa käytettävistä sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista ja siitä, millä tietojärjestelmillä asiakastietoja käsitellään. Kerättyä tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa toiminnallista ja dokumentointiin liittyvää kehittämistä. Työkalu ja sen täyttöohje on julkaistu maaliskuussa 2017 ja päivitetty huhtikuussa 2017.
Pilottien havainnoista ja kokemuksista sekä nykytilan kartoituksen työkalusta kerrottiin kevään 2017 aluekierroksella. Linkki aluekierroksen esitysmateriaalit ja tilaisuuksien videotallenteet sisältävälle sivulle on tällä sivulla hieman alempana.
Arvio sosiaalihuollon valtakunnallisten luokitusten ja määritysten käyttöönottoon tarvittavasta ajasta
Arvio sosiaalihuollon palvelutehtäväluokituksen, kansallisten prosessikuvausten mukaisten prosessien ja asiakasasiakirjojen käyttöönottoon sekä Kanta-palveluihin liittymiseen tarvittavasta ajasta yhdessä sosiaalihuollon palvelutehtävässä:
-
- Nykytilan kuvaus noin 3 – 5 kuukautta riippuen palvelutehtävän koosta ja lähtötilanteesta (Olemassa olevien palveluprosessikuvausten kartoittaminen ja sosiaalihuollossa käytettävien asiakasasiakirjojen kartoitus nykytilan kartoituksen työkalua käyttäen)
- Toimintaan, prosesseihin ja asiakastietojärjestelmään tehtävien muutosten suunnittelu 3 – 6 kuukautta
- Suunniteltujen muutosten tekeminen asiakastietojärjestelmään 2 – 5 kuukautta
- Henkilökunnan koulutus yksi kuukausi
- Käyttöönototon tuki 2 – 5 kuukautta
Yhteensä 11 – 22 kuukautta / palvelutehtävä
Arvion on tehnyt Turun kaupungin hyvinvointitoimiala omaan käyttöönsä. Turun kaupungin hyvinvointitoimialalla työskentelee noin 5 092 työntekijää, joista perhe- ja sosiaalipalveluissa noin 2 000 henkilöä.
Arvio on esitetty Turun lastensuojelun palvelutehtävän pilotin loppuraportissa, jonka linkki on hieman alempana tällä sivulla. Turun kaupungin työntekijämäärän lähde on Turun kaupungin henkilöstöraportti vuodelta 2016.
Linkki: Henkilöstöraportti 2016. Turun kaupunki. (pdf-tiedosto, avautuu uuteen välilehteen)
Pilottien käyttämää materiaalia, loppuraportit sekä pilotoinnista kertovia artikkeleja ja esityksiä
Siirry tietopankkiin
Eksoten pilotin loppuraportti (pdf) (Avautuu uuteen välilehteen)
Jyväskylän pilotin loppuraportti (pdf) (Avautuu uuteen välilehteen)
Oulunkaaren pilotin loppuraportti (pdf) (Avautuu uuteen välilehteen)
Liitteet:
Liite 1. Palvelutehtäväkohtaiset tiimit (pdf)
Liite 2. Kotihoidon ja omaishoidon tuen prosessi (prosessikaavio) (pdf)
Liite 3. Kotihoidon ja omaishoidon tuen prosessien sanallinen kuvaus (pdf)
Liite 4. Havainnot asiakasasiakirjojen kartoitusvaiheessa (pdf)
Liite 5. Lastensuojelun avohuollon asiakassuunnitelma (pdf)
Liite 6. Työikäisten palvelutarpeen arvio (pdf)
Liite 7. Kotihoidon tai omaishoidon hoito- ja palvelusuunnitelma / Asiakassuunnitelma (pdf)
Päijät-Hämeen pilotin loppuraportti (pdf) (Avautuu uuteen välilehteen)
Turun pilotin loppuraportti (pdf) (Avautuu uuteen välilehteen)
Vaasan pilotin loppuraportti (pdf) (Avautuu uuteen välilehteen)
Ylä-Savon SOTEn pilotin loppuraportti (pdf) (Avautuu uuteen välilehteen)
Liitteet:
Liite 1. Ikäihmisten omaishoidon tuen prosessin sanallinen kuvaus (pdf)
Liite 2. Omaishoidon tuen prosessin sanallinen kuvaus sekä tiedonohjaussuunnitelman rakenne Dynasty tietojärjestelmässä (pdf)
Liite 3. Prosessiohje, prosessikaavio prosessien mallintamisesta (pdf)
Liite 4. Prosessiohje vaiheiden kuvaus (pdf)
Liite 5. Omaishoidon tuen hakemus 5.11.2016 (pdf)
Liite 6. Palveluohjauksen kirjaaminen Tikesos-määrittelyiden mukaan (pdf)
Liite 7. Omaishoidon tuen suunnitelman otsikot (pdf)
Liite 8. Omaishoidon tuen suunnitelman asiakasasiakirjarakenteen osa (pdf)