Ajankohtaista sosiaalihuollon tiedonhallinnassa

Etusivu/Ajankohtaista sosiaalihuollon tiedonhallinnassa
Ajankohtaista sosiaalihuollon tiedonhallinnassa2021-09-09T09:53:36+03:00
2912, 2017

THL:n sosiaalihuollon tiedonhallinnan sivuja päivitetty 27. ja 29.12.2017

Useita sosiaalihuollon tiedonhallinnan sivuja on päivitetty 27. ja 29.12.2017. Lisäksi sosiaalialan tiedonhallinnan sanaston versio 4.0 on julkaistu 22.12.2017.

Linkkejä päivitetyille sivuille:

Palvelutuotannon toiminnalliset määrittelyt (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalihuollon palvelutehtävät ja sosiaalipalvelut (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalihuollon asian- ja asiakkuudenhallinta (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Käyttöoikeudet asiakastietoihin (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Tietojärjestelmien määrittelyt (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Olennaiset toiminnalliset ja tietoturvavaatimukset (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Käsitemalli ja sanastot (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto. Palveluihin, palveluprosesseihin ja asiakastietoihin liittyviä käsitteitä, versio 4.0 (pdf-tiedosto, avautuu uuteen välilehteen)

2912, 2017

Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto, versio 4.0 julkaistu 22.12.2017

THL on päivittänyt sosiaalialan tiedonhallinnan sanaston. Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto. Palveluihin, palveluprosesseihin ja asiakastietoihin liittyviä käsitteitä, versio 4.0 on julkaistu THL:n internetsivulla ’Käsitemalli ja sanastot’ 22.12.2017.

Sosiaalialan tiedonhallinnan sanaston versioon 4.0 on päivitetty ja täydennetty erityisesti asiakkuuteen, asiaan, sosiaalihuollon palveluprosesseihin ja sosiaalihuollon asiakasasiakirjoihin liittyviä käsitteitä. Päivitykset olivat tarpeen asiakasasiakirjarakenteiden ja asiakastietoihin liittyvien luokitusten kehitystyön vuoksi. Sanastosta on esimerkiksi poistettu sosiaalihuollon asiakaskertomukset. Sanastoon on lisätty uudet asiakaskertomusmerkintä-asiakirjat. Lisäksi joitain sosiaalipalvelujen, taloudellisten luokitusten ja yleisiä sosiaalialan käsitteitä on päivitetty.
Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto sisältää noin 630 suomenkielistä käsitettä, niiden määritelmät ja täydentäviä huomautuksia. Sanasto antaa suositukset käytettävistä termeistä. Lisäksi sanastossa on useita käsitejärjestelmäkaavioita, jotka havainnollistavat käsitekokonaisuuksia. Sanaston versiossa 4.0 käsitejärjestelmäkaavioiden esitystapa on muutettu. Versiossa 4.0 kaaviot ovat UML-muodossa (Unified Modeling Language).

Linkit:
Käsitemalli ja sanastot (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto. Palveluihin, palveluprosesseihin ja asiakastietoihin liittyviä käsitteitä, versio 4.0 (pdf-tiedosto, avautuu uuteen välilehteen)

1312, 2017

Sosiaalihuollon Kanta-palvelujen liittymisaikataulu julkaistu

Sosiaalihuollon organisaatioiden on mahdollista ottaa Kanta-palveluihin kuuluva Sosiaalihuollon asiakastiedon arkisto käyttöön vuodesta 2018 alkaen.  THL on julkaissut käyttöönottoaikataulut vuosille 2018-2019. Käyttöönotto on toistaiseksi vapaaehtoista.

Organisaation täytyy ilmoittautua käyttöönottoon, jos se haluaa hyödyntää sosiaalihuollon Kanta-palveluja ennen vuotta 2020. Ilmoittauduttuaan organisaatio pääsee mukaan ohjattuun käyttöönottoprosessiin, käyttöönoton aaltoon. Käyttöönottoon ilmoittaudutaan lähettämällä sähköposti osoitteeseen Kantapalvelut@thl.fi otsikolla ’Ilmoittautuminen Kanta-käyttöönottoon sosiaalihuollossa’.
Lisätietoja käyttöönotosta, käyttöönoton aalloista ja niihin liittyvistä tehtävistä on saatavilla THL:n sivulla ’Hallinnollinen käynnistäminen’ (avautuu uuteen välilehteen).

Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston ottavat ensimmäisinä käyttöön Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) ja Vaasan kaupungin lastensuojelu, jotka olivat myös Kansa-koulu-hankkeen pilotteina. Hankkeen pilottien loppuraporteista löytyy runsaasti tietoa, josta on sosiaalihuollon organisaatioille hyötyä sosiaalihuollon Kanta-palvelujen käyttöönottoihin valmistautumisessa. THL:n sivulta ’Kehittämisprojektit’ löytyy lisätietoa mm. käynnissä olevista sosiaalihuollon Kanta-palvelujen käyttöönottoprojekteista.

Linkit:
Kanta-palvelujen käyttöönoton aikataulut sosiaalihuollossa on julkaistu (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Ennen käyttöönottoa tehtävät valmistelut (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Hallinnollinen käynnistäminen (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Kehittämisprojektit (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Pilotit (Kansa-koulu-hankkeen sivu, avautuu uuteen välilehteen)

812, 2017

Ennen Kanta-palvelujen käyttöönottoa tehtävät valmistelut

THL:n Ennen käyttöönottoa tehtävät valmistelut -sivuille on 4.12.2017 lisätty paljon uutta tietoa ja materiaalia. Esimerkiksi sivulta ’Hallinnollinen käynnistäminen’ löytyy tieto, jonka mukaan THL ja Kela tukevat sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon liittyviä organisaatioita käyttöönoton aalloissa. Sivulla on julkaistu neljän käyttöönoton aallon aikataulut. ’Käyttöönoton esivalmistelut’ -sivulla puolestaan on tehtäviä ja materiaalia siitä, mitä sosiaalihuollon organisaatiossa voidaan jo tehdä. Yhtenä tehtävänä on mainittu asiakirjahallinnon nykytilan kartoitus, johon voi käyttää Kansa-koulu-hankkeessa yhteistyössä toiminta- ja tietomääritysten pilottien kanssa laadittua nykytilan kartoituksen työkalua.

Linkit:
Ennen käyttöönottoa tehtävät valmistelut (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Hallinnollinen käynnistäminen (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Käyttöönoton esivalmistelut (THL:n sivu, avautuu uuteen välilehteen)
Nykytilan kartoituksen työkalu ja sen täyttöohje (Kansa-koulu-hankkeen sivu, avautuu uuteen välilehteen)

Go to Top